fredag 6 februari 2009

Vi börjar förstå varandra

Jag och min kantbandsfot för strechtyger. I går kände jag att jag skulle ge dem en chans, det är den andra kantbandsfoten jag införskaffat, den första bytte jag bort, men denna är bredare och bättre när man vill sy barnkläder. Fördelen är att sådant som in tar ganska många steg att göra i den vanliga maskinen här går ganska fort.


Nackdelen är att det är meckigt att få till det med kantbandsfoten till Evolven eftersom den egentligen är gjord för covermaskin, men skruvar man bara på en platta under och sätter fast den på det lilla bordet så funkar det. Så upplever jag att det är svårt att få sömmen jämnt på plats, men detta kanske bara har att göra med att jag är novis.





Jag har gjort kantband av jofotex interlock och börjar med att prova den på landskapstyger. Det tyger är bra för att det är tjockare än den vanliga interlocken och så här blev resultatet.


Vilken kick jag fick av detta, jag sydde klart 3 tröjor på ett svep. Svårare blev det dock när jag skulle kantbanda en body med tunnare tyg än landskapstyget, det gled och blev bubbligt, så den får jag använda den vanliga maskinen till. Jag har ju kantbandat på den vanliga maskinen tidigare, men kantbandsfoten gör det klart enklare. Nu ska jag bara förfina tekniken.

Tack till dig som hade ett inlägg om kantbandsfoten som jag läste igår, jag kan tyvärr inte minnas vilken blogg det var på. Om du eller någon annan läser detta och kan tipsa mig om vilken blogg det var så blir jag glad och kan länka till henne! (För jag tror ju att de flesta sybloggarna är kvinnor...)