onsdag 4 februari 2009

Amy Butler och hennes mönster

I dag kom det lite roliga saker med posten. Först av allt den efterlängtade "Little stitches for little ones" av Amy Butler. Den var en riktig fröjd för ögat.


Hårda pärmar, mönstren ligger i ett vackert kuvert och bokens papper är av fin kvalitet, men fina färger och sidorna satt ihop som i spiralblock så man kunde bläddra i den utan att behöva vika dem.

Det fanns inte så mycket babykläder (två klänningar, ett par byxor och en omlottskjorta) men två skötväskor, praktiskt skötbord, sött spjälskydd, en massa fina leksaker och tillbehör till barn.

Lika fin presentation som boken hade blev väskmönstret av samma designer en besvikelse. Det vara bara en kartongbit innehållande ett ihäftat mönster och dess beskrivning.

När jag betalar 115 kronor för ett mönster vill jag i alla fall ha ett platskonvolut att förvara mönstret i.

En sak till som man får tänka på när man köper Amy Butlers tyger är att amerikaner envisas med att allt bara ska stå i inches, så alla mått får räknas om. Själv tycker jag att det skulle vara bra om de upptäckte att man inom parentes kan skriva centimetermått så att resten av världen kunde förstå sig på deras mönster utan ett par timmars förarbete.

Men jag är väldigt glad åt mina fina mönster, nu lovar ska min väskperiod fortsätta, jag har ju beställt en meter viledona (kraftigt mellanlägg) av Stina som hon ska kånka upp från Malmö i helgen. För er som syr väskor så kan jag rekommendera det mellanlägg som Svenska mönster har, jag har inte hittat lika bra här hemma.