lördag 22 mars 2008

Varför firar vi Påsk

Den frågan ställde Tweety 3 år till mig idag. Jag är värdelös på påsktraditioner eftersom jag är uppvuxen med en ateistiska föräldrar, med djupt troende katolska mor- och farföräldrar och då talar vi "hard core catholics". Själv konverterade jag när jag var 28 och stängde dörren till katolicismen helt, numera är jag protestant.

Men fortfarande kan jag inte riktigt lära mig alla traditioner. Fortfarande så har jag svårt fira påsk på påskafton, eftersom i min värld så är ju inte mannen återuppstånden än. Detta kan man inte förklara för en treåring, inte heller om kostfästning, död och och vin som ska föreställa Kristi blod. Jag fick ta den enkla storyn, utan svek, död och avsluta i stil med att Jesus skulle hem till sin pappa Gud i himlen och nej där fanns inga påskägg, påskharar eller godis.