onsdag 5 mars 2008

Brudklänningens början

Mönstret till Ewas brudklänning är nu slut i Stockholm, det fanns inte på Siden Carlsson, Olssons tyger och jag köpte den sista som fanns kvar på NK.

I dag har jag inhandlat mönster, hyska och hake till livet som är korsettaktigt, tyvärr så upptäckte jag när jag kom hem att jag bara hade fått hyskor i dubbla mängden och ingen hake. Jag får väl gå tillbaka till Röda tråden imorgon. Ewa, visste du att kmäppningen på den klänning du vill ha är på framsidan? Vill du att jag lägger den bak få måste du säga till innan jag syr toallen, så att jag kan göra rätt från början. Dessutom ska det vara skenor på livet, så jag kommer att skicka två prover som du kan välja mellan.
Om jag känner Ewa rätt så kommer hon att dissa det korsettaktiga livet med skenor. Å andra sidan slipper hon lägga en massa extrapengar på korsett om hon har den inbyggd i livet.
Om skenorna. Den ena är i mjuk plast, den andra i metall. Den i metall formar sig bättre efter kroppen, men är något hårdare. Jag skickar prover med toallen och jag syr toallen utan skenor så kan Ewa få en chans att välja om hon ska ha den med eller utan skenor.
För övrigt har jag inhandlat ett fodertyg i bomull enligt Ewas önskemål, frågan är om jag ska sy toallen i fodertyget eller i vanligt lakansväv. Jag syr nog toallen i lakansväv så sparar vi på fodret som var lite dyrare och jag skickar ett prov istället.
Korsettskenorna kommer från Röda Tråden, en affär som har allt för underkläder och fantastiska tyger för snygga underkläder.