torsdag 27 mars 2008

Bloggtips

Det här med bloggande är ett av de roligaste påfunden under de senaste åren. Jag har bloggat sedan 2005 även om denna blogg är yngre än ett år. Det finns två eller tre bloggare som hjälpt mig mycket med tips och trix och hur man får sin blogg läst av flera människor att ta del av ens blogg!


Här kommer en del tips:
  • Skriv ofta och inte för kort.
  • Använd gärna bilder, det är alltid roligt att läsa bloggar med bilder.
  • Pinga! Ping är ett sätt för dig att din blogg uppdaterats. Jag använder RSS-pings tjänst. På så sätt kommer man upp på blogghetell varje gång man skriver ett inlägg.
  • Läser du en intressant artikel i någon tidning som du vill kommentera på din blogg så pinga vi twingly då länkar tidningen tillbaka till dig.
  • Länka till andra bloggar du gillar. Bloggare är ofta generösa och länkar tillbaka. (Därmed vill jag även uppmana människor som länkat till mig och som jag inte vet om att maila mig och berätta så att jag kan länka tillbaka.)
  • Länka till andra inlägg. Genom att länka till andra inlägg så länkar de inläggen tillbaka till dig.

Annat roligt man kan göra är att lägga in räknare på besök man fått. Jag tycker att susnet tjänster är bra, men jag erkänner att jag inte har fått det att funka på min blogg ännu, däremot har jag sett hur fint det ser ut på t ex Cecis egna blogg. Tinycounter har också räknare, en del är riktigt söta, jag har våfflan!

Inget av detta är nyheter för vana bloggare, men jag får ofta höra tjejkompisar som bloggar fråga hur de ska få fler låsare, här kommer lite information till den som vill...