tisdag 20 januari 2009

Mammabyxorna

Jag skrev en del före jul om ett mönster jag skulle ta fram med mammabyxor. Efter flera toaller och justeringar blev det byxor, men jag har inte orkat göra en osynlig fåll på dem eftersom jag inte gillar att sy sådant för hand, blindhemfoten till Evolven är värdelös(!!!) det är ett lotteri om sömmen blir snygg eller inte och jag ogillar fållar sydda på maskin.

Nu är det ju bara 3 veckor kvar på min graviditet så det är väl dags att göra klart om jag ska hinna använda dem. I går kväll satt jag och sydde fållen för hand och jag måste säga att det tar en stund, men det blev rätt snyggt till slut.
Det är ju min man som tagit bilden och han ser ju inte att det var själva byxan som skulle plåtas så den blev en helbild på mig istället. Vad jag ville skulle synas är lösningen kring magen. (Det ser ut som en ljus rand emellan och det är för att jag hade ljusa långkalsonger under som syntes igenom stretchtyget när man tar bild med blixt och jag har redan varnat om att min mage blir gigantisk när jag väntar barn...) Mönstret är nu skickat till Stina och jag hoppas det kommer ut under våren på Svenska mönster.

I framtiden vill jag köpa denna maskin som är bäst i marknaden på blindfållar. Annars upplever jag att man alltid ser lite av sömmen på fållen och det vill man ju inte.
Jag hittade förresten en bra länk på Youtube med lite sytips. Jag har länge velat ha sådana inlägg i min blogg där man kan visa hur man gör saker, men har inte haft en bra kamera och kunskaperna på hur man kan göra detta proffsigt. Nu har någon annan gjort det på Youtube och resultatet är superbra tycker jag. Här blindsöm på vanlig maskin.