onsdag 28 januari 2009

För er som undrar

varför jag inte sytt något den senaste veckan så är det för att min foglossning börjar bli så jobbig att jag inte orkar sitta särskilt länge vid symaskinen. Jag har aldrig prioriterat att köpa en bra arbetsstol, men nu inser jag att jag behöver det om jag ska kunna forsätta att sy, i alla fall tills barnet kommit ut. Jag märker att på jobbet kan jag sitta en hel dag och jobba utan att få ont, men hemma är det bara soffan som hjälper och det är inte så ergonomiskt.

Lösningen på mitt besvär kostar 4000:- och jag skulle köpa stolen på en gång om det inte var för att det måste betalas kontant och jag kommer att bli beroende av försäkringskassan om en månad vilket innebär att jag istället behöver buffra upp pengar istället för att låta dem flöda ut i dem ekonomiska karusellen. Jag undrar om våra ekonomer har funderat på det faktum? Att man måste köpa och investera i kristider är ju känt sedan Keynes, men om krisen följs av ytterligare osäkerhet i våra trygghetssystem så kommer människor att behöva lägga sina pengar på hög och då försvinner de från ekonomin och det blir stagnation... Av den anledningen borde det vara viktigt att människor kan lita på trygghetssystemen. Jag har redan varit med om att det tog över 2 månader att få ut pengarna från försäkringskassan och då handlade det bara om en 25% sjukskrivning så vi fick gå på knäna, ta ut våra besparingar och snällt vänta... men 100% föräldraledighet, det är mycket farligare för med noll kronor ser jag inte hur jag ska kunna betala hyran.

Nog om a-kassan, detta är ju en syblogg... för det mesta, men man måste få ventilera sina funderingar. Och en sak till! Jag vet att ni som jobbar på försäkringskassan har det tungt nu så jag anstränger mig extra för att vara snäll mot er, ni verkar ha en tung arbetsbörda och jag ser hur de flesta av er försöker vara till hjälp!