fredag 15 augusti 2008

Rätt eller fel?

Gjorde Ara rätt eller fel när han lämnade ifrån sig bronset? Jag tycker han gjorde rätt, jag hade antagligen gjort samma sak, kanske för att jag vet hur det är att kämpa för något och bli snuvad på mållinjen på grund av en orättvisa.

Finns det något som gör mig skogstokig så är det orättvisor och korruption. Om man är som jag så får man lära sig att leva med att bli orättvist behandlad, inte varje dag men flera gånger när man satsat på något som betyder mycket. I mitt fall brukar det handla om jobbet, ett exempel var när jag jobbade på ett stort tyskt företag som alla känner till. Jag började som inhyrd konsult, jobbade där i ett halvår för en tjej som var mammaledig. Jag trivdes, men visste att det inte var för evigt...

Ett år senare var det dags för samma kvinna att vara mammaledig igen, denna gång blev jag uppmanad av avdelningschefen att söka tjänsten. Jag sökte och fick nu en projektanställning på ett och ett halvt år. Vilken lycka! Under min anställning lyste man ut en ny tjänst i avdelningen och jag fick rådet att inte söka eftersom min chef ville behålla mig ändå efter min anställning gick ut.

När löneförhandlingen kom så kom vi överens om att jag skulle vänta tills min anställning var klar och förhandla lönen. Jag tyckte väl det lät ok, jag var nog ung och naiv. Tiden gick och ingen hörde av sig så jag började söka lite annat. När väl min anställning skulle gå ut så var det inte längre aktuellt att anställa mig och den där lönerevisionen kunde jag söka efter i himlen. Vad ska man säga... jag kände mig snuvad och lurad av en arbetsgivare jag hade tyckt så mycket om och satsat så mycket på. Ni vet jag var den där tjejen som alltid satt sist på fredagarna, som ställde upp och tog alla jourer som ingen ville ha, jag var den som fick välja semester sist för jag hade inga barn eller hund.

Tror ni jag blev sur när det blev tack och hej? Inte bara sur, jag kände mig utnyttjad och förnedrad, men jag lämnade inte tillbaka avskedspresenten, jag gick till facket och såg till att få ut det lönepåslaget jag var berättigad. Jag fick det och gick vidare. Det var tråkigt för det var ett jobb jag verkligen trivdes med, men nu har jag ett annat jobb...

Efter gårdagen händelse tycker jag att man ska lägga ner hela den korrupta brottningsgrenen på OS, släng ut maffian!