fredag 16 maj 2008

Vem ska marknadsföra Borås?

Tänk vad statyer kan väcka känslor. Vi har en hemma i Upplands-Väsby som ser ut som en naken kvinna som leker med Non-stop praliner på baksidan av Maraboufabriken. Passande tycker jag, men jag har fått veta att den har flyttats flera gånger på grund av att folk inte gillat den. Nu ser bara de som åker pendeltåg och möjligtvis fabriksarbetarna statyn.


Foto: Murray Sampson

I dag invigdes den kontroversiella Pinocchiostatyn i Borås. Den är nio meter hög, och jag undrar om just Pinocchio får representera Borås för att:

a) Människor som ljuger i denna stad har stora näsor.
b) Staden har gjort sig känd för att tillverka trädockor.
c) För att författaren Carlo Collodi föddes i Borås 1826.

Rätt svar; ingetdera!

Om jag hade fått föreslå en staty till Borås så hade det varit den här som jag sprang in i när jag senast besökte Fashion district i New York.


Med tanke på de duktiga textilarbetare som klätt så många stolta svenskar och som forfarande representerar Sveriges textilstad nummer ett.



Och så här skulle turistbyrån i Borås kunnat se ut, om jag hade fått välja...