fredag 30 maj 2008

Gjorde ett försök att blogga igår

Efter att ha sett Uppdrag granskning och arvstvisten efter Stieg Larssons död. Men jag kände mig för bitter för att skriva snälla saker så jag lät bli. Jag kan bara konstatera att äktenskap är mer än bara en vit klänning och en stor fest, det är en försäkring som står över andra försäkringar och Eva Gabrielssons öde var ett klart bevis på det.

Jag är en av de som beundrade Stieg Larsson och att han sedan även är en fantastisk författare är bara ett stort bonus. Synd att det inte kommer ut flera böcker i Millennium serien, men ärligt talat så tog det emot att köpa den sista boken med tanke på hur Stieg Larssons far och bror beter sig och att göra dem rikare känns inte bra. Att dessutom få veta att Stieg Larssons far i den sista boken tagit sig rätten att ändra i originalmanuset efter författarens död gjorde mig förbannad, ett genialt mästerverk kan man inte ändra i, inte ens ett namn i den. Nordstedts borde skämmas över att de lät detta ske!

Å andra sidan så skulle knappast mitt enskilda bokköp göra dem fattigare eller rikare så till slut kunde jag inte motstå frestelsen och köpte boken. Jag ville ju veta hur det skulle gå för Lisbeth Salander.

För er som inte läst Stieg Larssons böcker så kan jag rekommendera dem och jag hoppas på en lex-Stieg som ger hans livskamrat det arv som hon förtjänat efter alla åren vid hans sida. Det var inte hans bror eller far som delade hans sorger, det var hans sambo. Ingen väljer sina föräldrar eller ens syskon, man väljer sin livskamrat.