måndag 4 februari 2008

Fler idéer

Jag önskar mig verkligen en provdocka, man får aldrig samma helhetsbild av ett plagg när det hänger på en galge, för det första missat man ryggen som för mig är en outforskad och tråkig del i modet, i synnerhet för ytterkläder. Finns det något på jackryggar så brukar det vara klubblagstyrck eller emblemer som visat på grupptillhörighet. Man utnyttjar ryggtavlan för att uttrycka tillhörighet och inte konstnärlig skönhet. Framsidan är alltid en framsida där kan man alltid ser ett tillhörande ansikte, frisyr, smink och en massa annat, som om baksidan inte fanns. Men tänk på de som ser oss bakifrån. Ska fundera vidare på det där men ny ska jag visa lite av det förslagen jag har just nu och de handlar om framsidan


När jag syr vill jag gärna ha ett plagg hängandes framme gå förbi göra en liten ändring, låta det sitta en stund, göra en ny ändring och på så sätt prova mig fram till det jag vill ha, tänk om jag hade en provdocka, då skulle det kännas roligare. Jag har hittat den som jag gillar, den heter Lady Velvet, men säljs inte i Sverige och verkar svår att beställa, dessutom har jag inte råd med den just nu.



.
Nu till kappan, jag tänkte på att det skulle kunna vara vårigt med det "dyyyra" blommiga sidentyget istället för knappar, då kan man ha dålda tryckknappar och slippa lägga ner timmar på att knalla gata upp och gata ner i Stockholm med att söka dyrbara knappar. Jag sydde en kofta förra året där knapparna blev dyrare än hela koftan, men så kvarstår frågan, hur blir det med fickorna och ska jag ha en blommig krage eller en krage i brunt linne som i fickan. Hmmm... det lutar väl åt linne kragen tror jag. Ett tips, köp knappar på resan, fina knappar växer inte på träd, i synnerhet inte knappar till kappor och koftor som gärna ska synas och som verkligen kan lyfta ett enkelt plagg. De som verkligen kan konsten att få ett plagg att se billigt ut är H&M, genom deras fula platknappar kan de få det snyggaste plagget att se alldagligt och billigt ut. Knappar är för mig personlighet, eller borde vara... som ett örhänge, en handväska tycker jag att det skulle vara roligt att människor tänkte på knapparna och finner man inte de man vill ha så kan man ju alltid klä knappar, det tar lite tid, men det lyfter hela plagget.