söndag 24 februari 2008

En fantastisk resa

Resan till Skåne har varit hur bra som helst, Nettans trevliga sällskap och positiva attityd gav en kick.
För visso var det storm och nu vet jag hur det är att åka tåg över Öresundsbron när det stormar och framför allt har jag lärt mig hur lite ansvar SJ är beredda att ta när de kan skylla på force majeure. Jag vet att man inte har några förpliktelser mot sina resenärer när problemen beror på oväder, men det skulle vara så enkelt att muntra upp genom att bara servera en kopp varmt kaffe när alla står och väntar på ett tåg som inte kommer. Det är när man får lyssna på SJ personalen som man inser att miljövänligt kostar ordentligt på ens psyke. Den där "jag skiter i dig attityden" genomsyrade hela resan. Det kändes som om de satt och var skadeglada över att nu kunde de vara elaka utan att behöva stå till svars. Här följer en beskrivning av vår resa.

17,14 kliver på tåget mot Stockholm i Malmö och vi får veta att i Hässleholm väntar bussar som ska skjutsa oss till Nässjö, bussresan kommer att ta 3 timmar.

Ok tänker jag och Nettan kvittrar, tänk vad bra då får vi prata lite mer och jag inser hur rätt hon har, det är bara att ta det med ro, vi är på väg och vad är en timmes försening...

18,00 byter till buss mot Nässjö, passagerare som ska till Växjö bussas till Alvesta som ligger en bit innan Nässjö. Jag ska ju till Stockholm så jag åker till Nässjö Som tur är hittar Nettan två lediga platser bredvid varandra i bussen och än en gång tänker jag. Turen är med oss. Intill oss sitter familjen sur. Pappan skäller och svär om vartannat på allt och alla, det känns inte roligt att vara i närheten av denna man, tänk om han blir våldsam. Men jag har ju Nettan så vi fnittrar och somnar in. Det är skönt att de inte har tända lampor på bussen.

19,50 Ropar bussföraren ut i högtalarna att "nu har SJ ändrat sig och vill att vi vändet till Alvesta. Det är bara att vända och åka tillbaka 5 mil. Hur miljövänligt är det? Säkert bättre än flyget, men folk börjar bli sura.

Vi ankommer till Alvestas ministation efter 20 och ska vänta på tåget som ska komma 20,40 i kylan för alla får inte plats i stationen kom dessutom har stängt för dagen. Jag längtar efter en kopp kaffe och tänker på att det skulle vara så lite jobb för SJ att komma ner med en termos och bjuda på kaffe, jag tror att det kommer att bjuda på kaffet på tåget.

20,55 kommer tåget, fullt med folk som ska av och vi ska på i ett vid det här laget ganska lortigt tåg, men vi börjar bli trötta och hungriga. Tänk att SJ vill dubbelkolla våra biljetter när vi går på tåget. Precis som om folk skulle vilja planka med SJ och frivilligt stå i perrongen och frysa till nio. SJ personalen har ju humor, det sitter vi och skrattar åt dem... vad ska man annars göra?

När vi anländer till Nässjö står det massor med människor i stationen, de har tydligen stått där i många timmar, eftersom de började sin resa två timmar före oss och det blir trångt i tåget. Folket som kommer på är jättesura och till råga på allt är det nu dubbelbokat. Vilken tur att vi hade åkt tillbaka 5 mil. nu vill jag bara sova, men tänker att om det finns någon gravid eller barnfamilj utan plats så kan jag resa mig. Men vi har sådan tur att alla på vår vagn får sitta så jag försöker sova, men SJ har stängt av värmen och släcker inte så det blir svårt, dessutom envisas de med att tala i högtalarna hela tiden. Jag och Nettan tycker att det är ganska småaktigt att de inte kan bjuda på en kopp kaffe, så vi betalar en tia. Nu har jag tappat kollen på tiden och istället funkar inte signatsystemet nu och vid det här laget är vi över två timmar försenade.

00,45 Efter en evighet kommer vi till Stockholm. Vi har sådan tur med oss att Nettan har bilen stående på jobbet och hon är så gullig att skjutsar mig hem. Vilken tur att jag hade Nettan med mig, hon lyckades hålla vårt humör på topp tack vare att hon är så glad och positiv, det bästa resesällskapet man kan ha!