söndag 22 juni 2008

Janomes rynkpressarfot

Pressarfoten ifrån helvetet, så har Janomes rynkfot fått heta det senaste dygnet. Idag upptäckte jag en ny funktion på min symaskin "E5 ERROR", vad betyder detta kan man undra? Jag slog upp det på den trespråkiga instruktionboken som är så jobbig att läsa på grunnd av att varannan sida är på norska-danska och varannan på svenska att jag funderar på att bryta mot lagen och kopiera upp den enkelsidigt variant för att slippa förvirra in mig i de andra nordiska språken.

Tror ni E5 ERROR finns med? Nix-pix, inte en stavelse om E5 ERROR och jag som inte vet om det betyder: Varning nu maskinen kommer att explodera om 5 minuter, eller du är för ful för att handskas med denna maskin.

Så... jag tar en kopp kaffe trär om maskinen, skruvar loss pressarfoten och skruvar på igen. Märker att om pressarfoten inte glappar eller hamnar på sniskan så verkar den mata bra. Börjar sy igen och nu funkar det, men nålen lossnar då och då. Får jag nälja mellan E5 ERROR och en lossnande nål så är det lättare att trä om en nål i tid och otid.