fredag 27 juni 2008

Fördomar man inte vill skicka med barnen

Tweety är alltså ett riktigt blandbarn och försöker i största lära honom öppenhet och tolerans för olika kulturer och levnadsstilar. Ändå har han aldrig varit intresserad av varken dockor flicksaker, trots att jag gjort Waldorfdockor till honom, köpt docksäng och sytt en hel garderob till dockan.
I morse hittade Tweety ett läppstift. jag sminkar mig sällan så det tog inte lång stund innan jag fick frågan om vad detta var. Jag berättade och då kom nästa fråga: "Mamma kan jag få ha så'n?" I en bråkdelssekund funderade jag om jag skulle säga det jag hört hela mitt liv, nämligen läppstift är inget för pojkar eller om jag skulle vara lite innovativ i mitt svar. det blev mittemellan alltså. "Pojkar brukar inte ha läppstift, det är mest bara transor som har läppstift". "men jag vill ha det, jag vill vara så'n" svarade Tweety. Vad säger man då? Det var bara att måla på med läppstigt och låta honom knalla omkring och känna sig snygg.

Tweety är bara 3 år, han är inte sexuellt medveten ännu, så varför ska jag förklara att samhället har bestämt könsroller som förbjuder pojkar att måla läpparna. Vill han måla läpparna med läppstift så får han väl göra det och jag hoppas att han aldrig fördömer män som väljer att bära läppstift.