onsdag 25 juni 2008

Dyrt att vara miljövänlig

Jag har tidigare skrivit att jag ska resa till Frankrike på kurs för att lära mig alla finesser med min babylock, som jag redan haft i 2 år, men som jag kanske använder en tiondel av alla finesser på eftersom jag inte kan hantera alla dess finesser. Jag vet att man kan göra en massa saker med den, men jag har inte kunnat få till det alla gångerna.

Efter mycket frågande om någon ville åka till Frankrike med mig så fick jag till två tjejer Jeanette och Lilian. Vi lärde känna varandra på Folkuniversitetets jerseykurs som var värdelös som kurs men jag träffade en massa spännande och skapande kvinnor med samma intresse som jag. När jag berättade för Jeanette hur bra Babylocken var så köpte hon en och vi snackade ihop oss om en resa ihop. Lilian hade redan en Babylock som hon ville lära sig så det blev vi tre.

Resan bokade vi med Janetsyfestivalen. Sedan skulle det bokas resa och med tanken på prisskillnaden mellan en resa till Nantes och Paris bestämde vi oss för att flyga till Paris och ta tåget från Paris till Poitiers. Flygresan gick på 850:-/biljett, med tanke på att det är mitt under högsäsongen så är det ett väldigt bra pris, trots bränsleskatter, kostnader för säkerhet och så vidare... Sedan skulle vi ju tåga till Poitiers men TGVn. Man är ju nätmänniska så jag skulle boka via nätet, men se det går inte att boka på Internet från Sverige. Till slut gjorde jag ett desperat försök att ringa SJ och gissa vad! SJ fixade biljetterna till det facila priset av 1084:-/biljett. och då ska vi ändå vänta i 5 timmar på tåget för att få en någorlunda billig biljett, tidigare biljetter kostade 1500:- enkelresa! så det hade väl slutat på ca 2000:- tur och retur! Ska det vara så?

Alltså om jag vill flyga till Frankrike och spy ut en massa koldioxid så kostar det 850:-, om jag sedan ska åka tåg i 2,5 timme (ungefär den tid det tar mellan Stockholm och Alvesta lite kortare tid tar det) kostar det nästan 200:- kronor mer! Borde det inte finnas incitament för att välja miljövänligt? När jag tittar på motsvarande resa i Sverige samma datum och samma tider ser det inte roligare ut... man blir alldeles mörkrädd. Tydligen måste man vara gjord av pengar om man vill vara miljövänligt.

Nu när vi är med i EU så kan man väl samarbeta länderna emellan så att vi underlättar för vanliga människor att ta tåget. Jag gillar att åka tåg, jag tycker att det är mysigt att att sitta på tåget och sitta ut genom landskapet medan fantasin tar mina till drömmarnas värld. Inget är så inspirerande som en bra tågreda. men inspiration kostar. En lyx som inte alla har råd med längre.