söndag 9 september 2007

Lite om trådar

Jag gillar inte att säga att någon tråd är värdelös, men man kan använda dem för olika ändamål. Min favoritsymaskin är min kombinerade overlock som även syr coversömmar, jag köpte den av två anledningar, dels att jag velat ha en overlocksymaskin ända sedan vi sydde barnkläder i nian och jag insåg hur roligt det är med trikåtyger, men det skulle ta ungefär 15 år innan jag hade råd att unna mig den.

Redan innan jag hade köpt min overlock började jag samla på mig sytrådar för fyra stora trådrulla som kostar mellan 40-50 kronor är inget man köper på att nafs, man behöver ju färgvariation och då ligger man på ca 20 rullar man ska köpa in.

Jag började samla på mig tråd i tid, det var Mölnyckes SureLock trådrullar, 3000 yards 100% spunnen polyester. Så köpte jag min maskin och fick med 8 trådrullar från Janome, fantastisk tråd men den tar slut på nolltid eftersom konerna innehöll så lite tråd och jag tror de var utgående för jag har inte fått tag på dem sedan dess.

Med två trådar insåg jag att SureLock tråden är bra för overlocksömmar men totalt hopplös att sy coversömmar på, den går av hela tiden och jag börjad förstå varför en del trikåtröjor alltid brukar gå upp i sömmen vid fållen.

Via sydsidan hittade jag Bibbi som berättade att hon sydde med en tråd hon köpte från Danmark av märket DorTak, även denna 100% polyester, men av en helt annan kvalité, starkare och framför allt billigare. Bibbi hade svårt att komma upp i så stora beställningsmängder att hon undrade om flera ville vara med på en beställning. Självklart var jag med och oj vad tacksam jag är för det! För 25 kronor rullen fick jag 5000 yards sytråd. Man kan undra varför sybehörsaffärerna inte köper denna tråd, jag kan förstå att man vill stödja ett svenskt företag, men tråden tillverkar ju i Indien så det är ju inte riktigt att stödja svenska företag.

När jag syr i min valiga maskin så är det nästan uteslutet Gütremans trådar jag använder, men också Robinson Antons allroundtrådar som även fungerar till symaskinsbroderier. Just det broderisymaskin är vad jag drömmer om att äga just nu, men det finns inga pengar för tillfället så jag får vänta med det. Jag har hört att Güterman har fantastisk overlocktråd men jag har inte provat den, den verkar vara så dyr att jag inte ser det som en trolig tanke att jag ska köpa dem.

Robinson Anton har overlocktråd och jag har en rulle hemma men jag har inte provat den ännu, problemet med RAs overlocktrådar är att de finns i väldigt begränsade färger.
Så var det detta med IKEA, de har sytråd men den går inte att ha till symaskin, den går av hela tiden och man blir tokig om man ska trä om maskinen hela tiden. Men IKEArullarna funkar utmärkt när man ska sy för hand. Minns ni att man kan tråckla, det gör jag sällan men det händer.

Sedan har RA all dessa fantastiska effekttrådrullarma sån skiftar i färg, är flossiga och har neoneffekter.