söndag 30 september 2007

Barnbyxor


I går var det klädbytardagar, jag cyklade dit i regn och rusk. Tweety behöver mjukisbyxor till vintern, dels för att det är lättare att ta på vinterkläder med mjukisbyxor och för att Tweety inte är så förtjust i jeans, det verkar som han tycker att han blir mer orörlig i dem.
Jag grävde och letade i högarna av kläder och jag kan inte säga att jag blev särskilt imponerad, fläckigt, slitet eller för dyrt. Hur kan folk på fullaste allvar tro att man vill köpa hem deras ungars gamla fläckar eller kalsonger, ofattbart att man inte säger till folk att lämna in kläder de själva skulle kunna tänka sig köpa.

Väl hemma hade jag inga mjukisbyxor så jag satte igång att sy. Mjukisbyxor är enkla att sy, mitt favoritmönster är det som bara har två delar, det vill säga att man klipper ur två ben som bara sys ihop, så här:
Sy ihop båda byxbenen med overlock eller overlocksöm.


Vänd ut och in på ena byxbenet.

Lägg byxbenet med rätsidan inne i det med avigsidan utåt.

Sy ihop grenen med overlock eller overlocksöm.
När det är klart kommer ena kanten att vara högre än den andra, det är baksidan.
Mät resåren till midjan och sy ihop.

Nåla sedan fast och sy ihop, tänk på att resåren är mindre än midjan i byxan så man får krångla lite med resåret, det går även att först sy resårkanalen, lämna ett hål och sedan trä resåren. Men jag gör så här.
Har man inte en covermaskin som kan sy tvillingsöm eller inte har tvillingnål så går det bra med zig-zag, så gjorde man på sjuttiotalet när alla inte hade overlocksymaskin och symaskinerna inte hade overlocksömmar.

Sist men inte minst ska man avsluta vid foten, där kan man göra lite som man vill. Jag gillar att ha muddar för då kan man reglera längden och det är lättare att hålla på plats när man ska klä barnen lager på lager med overaller och stövlar.
Nu hade jag turen att hitta färdiga muddar för 5kr/paret i somras på Stoff och Stil. Nåla fast med 2-4 nålar så att de blir jämt och sy ihop med overlock eller overlocksöm, stretcha ut mudden. OBS! syr man med vanlig overlock så måste man ta av nålarna innan man syr över dem för man förstör knivarna om man syr på nålarna!
Här visat jag lite olika former av fållar man kan ha.
Lätt som en plätt, på en liten stund fick jag till 4 par byxor! Det är enkelt, billigt och det går snabbt. Det kan vara en fördel att köpa på sig mjuka tyger när de är på rea så har man alltid lite hemma.