tisdag 4 september 2007

En föredettas ord om sitt X

För nästan ett år sedan kom tidningen Kreativa Kvinnor ut i Sverige. Det kändes revolutionerande. En sytidning som riktade sig till moderna kvinnor som gillar att sy just designerkläder och inte bara klassiska kavajer. Kärlek uppstod mellan oss direkt.

Första numret sålde slut på nolltid och det gick så bra att man gav ut nummer ett i en ny omgång lagom till att nummer tre kom ut! Det kallar jag för framgång när det gäller en nyetablerad tidning som inte annonserat.

Tidningen hade intressanta artiklar, men saknade i kvalité eftersom artiklarna ibland saknade slutet och översättningarna inte alltid höll måttet. Försök att läsa en sömnadsbeskrivning på halvdanska, det är inte enkelt. Ändå brukade jag stödköpa nummer, dels för att jag gillade tidningen och dels för att flitigt använda mönster från tidningar har en tendens att gå sönder med tiden och hade man dubbletter så var det inte lika tråkigt om ett slets ut helt. Jag funderade på att ta en prenumeration men så tänkte jag att innan jag prenumererar så skulle jag vänta och se hur den utvecklades. Tur var nog det för i somras började jag tycka att tidningen blev allt tunnare på mönster och det blev mer pyssel, så jag slutade köpa dubbletter.

Idag hittade jag senaste numret av kreativa kvinnor, numera kreativa kvinnor och hobbyidéer, en hobbytidning för hela familjen med bara 4 mönster! Uppenbarligen har tidningen Hobbyidéer blivit en del av Kreativa kvinnor. Hobyyidéer är en sådan tidning man kan köpa på Pandurohobby. Därmed har Sverige fått en ny hobbytidning eller en dålig kopia på ”Allt om handarbete”, men vem vill ha kopian när det finns ett original som dessutom har fler symönster. En tydlig markering att vi som syr inte är intressanta läsare, nu är det Panduros kunder som är viktigare.

Stackars de som valt att ta en årsprenumeration de måste känna sig ganska lurade nu. Jag har försökt skicka brev till deras redaktion tidigare denna vecka, men gissa vad… mejladressen de har i hemsidan stämmer inte, det går alltså inte att kontakta dem! Tänka sig, det måste vara första tidningen som inte vill ha kontakt med sina läsare, därför bloggar jag om det nu och hoppas att de kanske, bara kanske läser någon från kreativa kvinnor detta som kommer direkt från hjärtat.

En sviken föredetta läsare