onsdag 12 september 2007

Broderade applikationer

Jag lovade att jag skulle skriva och visa hur man broderade på blommor i korsstygn när man inte har ett rutigt tyg. Det är lite inne med broderade applikationer på kläder och har man ingen broderisymaskin så kan man göra det för hand. Ibland kan de dessutom se ganska snyggt ut med lite handarbete på plagg som annars bara skulle varit enfägade.

Detta använder jag:
  • Boken korsstygn på kläder av min favorit Kerstin Lokrantz, den innehåller flera bra mönster.

  • Mönster som jag kopierade (så slipper jag släpa med mig boken när jag broderar).
  • En liten bit aidaväv.

  • Nål och tråd.


Först brukar jag färglägga mönstret så att jag inte råkar göra fel, för en ordblind människa som jag är det lätt hänt.



Tråckla på aidaväven.





Märk ut mitten och börja göra korsstygn. Här har jag räknat att varje korsstygn ska vara 3 trådar brett och 3 trådar högt så att rutorna inte blir för små.



När broderiet är klart, drar man ut de tråcklade stygnen och börjar försiktigt att dra ut tråd för tråd av aidaväven.


Klart!

Hoppas detta inspirerar dig. Om du tycker att jag är dålig på att förklara så skriv gärna det så ska jag försöka bli bättre.