söndag 9 november 2008

Syfestivalen, inte mycket till sy över det hela

På lördagen åkte jag in med Nadja till symässan och oj vad stor en har blivit, för min smak nästan för stor, till ytan och väldigt enformig. Alla montrar ser likadana ut och det blir svårt att orientera sig. Sedan var det garner till förbannelse, jag som är lite känslig för damm kände att man blev väldigt torr i halsen av det.

Jag upplevde att det fanns för lite tyger och sytillbehör, ja hur märkligt det än låter så var det inte mycket att tygerna som förförde mig, mer än en pytteliten stuvbit hos NeaNobelle som jag tycker skulle bli fantastisk på en väska. Jag hade hoppats att hon skulle ha lite av Hilcos mer vuxna tyger som den som heter French Winter och Anouschka så jag kunde köpa till en skötväska som jag vill sy. Min man kommer dockl förbli henne evigt tacksam för att han slapp en blommig skötväska.
Vi har ju spånat ett tag på att ha en ny syhelg, denna gång på temat väskor och då främst Svenska mönsters väskor. Det roliga med just väskor är att tygväskor ger stort utrymme för eget skapande med detaljer, man kan i stort sätt göra det hur pråligt som helst utan att det blir "too much". För er som undrar varför det alltid är Svenska mönstertema på mina syhelger så är det enkelt, jag känner Stina och hon uppskattar att vi syr efter hennes mönster och jag måste inte skaffa tillstånd i utlandet för att få ha en syhelg med ett visst mönster utan det räcker med ett telefonsamtal.


Stina och Viveka såg lite trötta ut, men glada som vanligt, det måste vara jobbigt att reda så långt, jobba som små tokar och sedan vända hem. Nästa gång får nu stanna en extra dag så att ni kan komma på middag till mig. Tweety kallar ju er för "sydamerna" och gillar er, trots att han är lite blyg.
En liten sväng med Stina hann jag dock med och hon väckte min shoppingådra till liv så det blev ett möbeltyg med böcker på till en annan väska. Det hade kunnat bli en snygg väska till Karin som är så himla duktig och studerar efter jobbet, men hon gillar inte väskor så det får bli väska till mig själv, som gillar böcker, fast kanske inte längtar till skolbänken igen, om det inte skulle vara tillskärarakademin. Och lite pråligt band med roliga knappar köpte jag också till bokväskan.

Till slut hittde jag att mjukt tyg som jag tror kommer att fungera till pyjamaser och lite tröjor till Knyttet, ja han får heta Knyttet tills vidare efter Jnydesigns inlägg. Och lite Pelle Kanin knappar för att göra det lite finare.

Nettan, Lilian, jag och en till tjej har länge funderat på ett nytt strykjärn från Fair Net men jag hittade dem inte, synd för dem där missade de att sälja 4 strykjärn på ett bräde.

Kappan som Stina sydde på vår kapphelg hängde på mässan, så här snygg blev den! Jag tror att fler än jag gillade den för hon hade nästan slut på kappmönster igår. Vilken tur att jag har ett minilager åt henne så jag kan ta med flera kappmönster till henne idag ifall någon mer vill köpa.


För att ge er en bild av hur ont om tyger och sytillbehör det var så kan jag berätta att jag tänkt köpa lila och turkos overlocktråd, men det fann ingen overlocktråd mer än Robinson Antons som har ett väldigt begränsat utbud av färger. Silketråd fanns inte alls att hitta. Vanliga snedremsor hittade jag inte heller, för att inte tala om lite roligare snedremsor som jag hade tänkt köpa och skicka till min give and get kompis och finare knappar fick jag leta efter med ljus och lykta. Däremot fanns det massagestolar, skinnjackor, smycken och en massa annat tingel tangel för kvinnor som jag aldrig skulle kunna tänka mig köpa på en symässa och som jag medvetet bojkottar på en symässa för att jag tycker att de inte hör hemma där! Ska det vara en mässa för kvinnor och kvinnogöra så marknadsför den som det och inte som syfestival, för man blir ju knappast syinspirerad av medel för att putsa glasögon.
En till fiffig sak hittade jag dock och det var denna linjal som man kan tejpa fast på symaskinen för att hålla koll på hur långt in eller ut man syr.


Och ja... jag ska dit idag igen för jag ska se om de har kvar quilttäcket med busungar som jag vill sy. Lite resårband, för nu måste här börja tillverkas mammatrosor och sist men inte minst ska Stina få lite mönser av mig.

Till sist! Stort tack Nadja för att du tog dig tiden att åka hit och hämta min för att åka till symässan, jag kommer att vara dig evigt tacksam eftersom min foglossning hade gjort det omöjligt för mig att ta mig dit på egen hand, jag har fått ta en del smärtstillande i natt för att jag fick ganska ont av att gå omkring där. Jag saknade faktiskt flera ställen där man kunde vila lite, jag menar jag och pensionärerna behöver kunna varva mer mellan promenaderna i mässan.