torsdag 6 november 2008

Syfestival i helgen

Nu hoppas jag att jag får de pengarna som jobbet glömt att betala ut i två månader för i helgen blir det syfestival och jag längtar efter att strosa runt där och titta. Min väninna Stina från Svenska mönster kommer att vara där och jag ser fram emot att träffa henne, även Viveka en annan tjej jag känner kommer att stå där med sina garner.
Viveka är en kul tjej som köpte upp ett stort lager garn och nu färgar hon det själv och väver upp fina ulltyger. Hon kommer att ställa ut sitt garn tror jag. Viveka är dessutom tjejen som tillsammans med Stina står bakom Wish collection. En exklusiv kollektion som baseras på Svenska Mönsters modelldesign (som Stina står för). Viveka har vävt delar av de ulltyger som de har i kollektionen. Jag är mycket imponerad över tålamodet hon har, hur hon kan stå en vecka och väva sina tyg för hand vilket gör att kollektionen blir superexklusiv för det ligger så mycket jobb bakom varenda lilla detalj i kollektionen.
Jag har haft förmånen att få vara med och tjuvkikat redan från början när det bara fanns skisser och Stina skulle handla tyger hos min väninna Nadja, ni vet hon som importerar tyger från Italien. Man har liksom sett kollektionen växa fram, som ett litet barn. Till mässan kommer de att visa upp kollektionen och jag tycker att ni ska ta er en titt på den, dels för att det finns en hel del snyggt, men även för att vi som gillar att sy i Svenska Mönsters modeller kommer att få en massa inspiration. Så jag rekommenderar er att gå förbi deras monter E:08 och titta på kläderna. Jag ser själv fram emot att stå där och önska jag hade de där fina kläderna, de har en fantastisk klänning som jag önskar jag hade råd med, men istället får jag tänka på att jag ska försöka sy en sådan istället.