tisdag 18 november 2008

Lite mammakläder jag sytt

I helgen har jag sytt färdigt två mammatröjor som jag är i stort behov av. Dem första tröjan är en modell från Ottobre, den var gigantisk i storleken. Trots att jag gått ner två storlekar från min vanliga storlek känns den fortfarande ganska rymlig och urringningen fick jag lov att krympa med hjälp av lite rött tyg, men det blev en bra detalj som jag dessutom passar till kjolen som är min egen design, fast med en detalj jag sett på samma Ottobretidning, nämligen lager på lager stilen. Detaljen med ärmen är gammal hederlig lappteknik, jag hade för lite brunt tyg så jag fick skarva, men jag blev rätt nöjd.

Modell nummer två har jag designat tröjan själv på. Jag utgick från ett mönster på trikåtröja som vi gjorde på jerseykursen som jag gick förra året och omarbetade framsidan lite, tyvärr ser man inte så bra, men det var en enkel modell med plats åt magen, inga krusiduller, utan bara lite enkel, tanken är att kunna ha den även när magen är på krympning.
Sist men inte minst en ny bild på mina mammakjol, den som jag tog med kameramobilen var ju ett totalfiasko... jag vet, man såg inte så bra hur den var.
Nu har jag i alla fall 3 kjolar och några tröjor, jobbkläder är ingen rolig historia när man väntar barn för det är dyrt att se lite proper ut när manhar en växande mage, hemma sitter jag helst med mjukisbyxor och en top, men på jobbet är det svårare och jag är inte en smal skönhet som min bästis som bara kunde köpa lite tunikor så var hennes problem löst.