torsdag 27 november 2008

Förlossning och habegär

Jag har den bästa av erfarenheterna från min första förlossning. En sak brukar jag dock tänka på... de där förlossningrockarna, ni vet med "tillhör landstiget" trycket, var förfärligt fula, obekväma och slitna. När jag efter någon dag fick på mig ett medtaget rött nattlinne kände jag mig som en prinsessa på bal.

Tänk, man är nyförlöst och ska försöka vara alla till lags. En bebis som (i vårt fall) skriker av hunger, en massa sjuksköterskor som kommer in och klämmer på ens bröst ( i all välmening men jag kunde inte amma) för ens bröst bli plötsligt en offentlig mjölkcentral som de ska klämma fram droppar ur, och på det har man en mage som hänger, en kropp som man inte är van vid och man är så trött att man knappt orkar borsta håret. Lite självförtroende i ett sådan ögonblick hade inte varit illa. Jag har tänkt på att jag vill sy något eget i klädväg att ha med mig, något bekvämt och lite snyggare som jag kan ha i att lunka runt i och slippa känna mig ful och tråkig, jag funderar bara på hur det skulle se ut.

Knäppning fram hela vägen ner skulle kännas lite väl 80-tal, men det är ju lättare när/om bebben ammar. Av en slump hittade jag denna länk igår och det visar sig att det redan finns förlossningskläder, men i USA så klart... här ska man tillhöra landstinget när man föder barn.
Den här förlossningsklänningen föll jag för. Den har knäppning på ärmen för att underlätta amningen och går att öppna bak. Den ser enkel ut att sy, men var får jag tag på ett mönster?