söndag 23 november 2008

Pressarfötter till Babylock

I dag har jag hållit pressarfotsutbildning på Stockholmssycenter och det var superroligt (jag hoppas att de som var med tyckte samma sak). Främst var det pressarfötter för Babylock Imaginé, eftersom nästan alla hade den maskinen och samma pressarfötter även fungerar till Evolvén.

De pressarfötterna som finns till Imaginé är följande:

Resårfot- E (som i Elastic foot)
Rynkfot-G (som i Gathering foot)
Pärlfot- B (som i Beading foot)
Spetsappliceringsfot- L (som i Lace foot)
Blindfållfot- H (som i BlindHem foot)
Passpoalfot- P3 & P5 (som i Piping foot) skillnaden är att hur bred passpoalen i ska vara 5 för 5mm bredtrås och 3 för 3mm bred passpoal.
Till Evolvén finns även:
Stråvecksfot - Pin-Tuck foot
Genomskinlig fot - Clear foot
Hällvikare - Belt looper (Bra att ha för att sy hällor till bl a byxor där man kan trä igenom bältet.)
Kantbandsfot 8 & 10mm - Bias binder (Dessa är för stumma tyger, de finns även en kantbandsfot för jerseytyger 10 och 15mm, då ska man ha den som är till för covermaskinen och skruva om den lite.)
Bandgiude justerbar - Tape guide (för applicering av band på tyger)
Fållfot 1/4", 5/8" & 1" - Downturn Feller
Övriga bra att ha tillbehör:
Sygiude - Fabric Guide (endast för Evolvén, den ser till att man kan få en rak söm på tröjkanter)
Skräpuppsamlare - Trim Bin (så slipper skräpet från maskinen ligga överallt, jag får även en känsla att det blir mindre damm när allt skräp hamnar i en påse.)
Personligen tycker jag att rynkfoten, passpoalfoten (5mm) och spetsfoten är tillbehör som alla Babylockägare bör satsa på. Har man dessutom en Evolvé så tycker jag att stråvecksfot, genomskinlig fot, kantbandsfot och syguide är användbara.

Jag hoppas alla som var med blev klokare och att Ulrika och Janne vill ha mig där igen för att lära ut lite pressarfötter.