söndag 30 november 2008

En trevlig lördag i tygparadiset

I går hade vi julmarknad hos Nadja. Jag hade bakat lussekatter och köpr glögg. Nadja hade köpt julmust, pepparkakor, choklad och lagat sin fantastiska ryska sallad.
Vi blev totalt sex tjejer som träffades för att fika, prata mönster, tyger och fylla på jullagret med fantastiska tyger. kameran var med, men jag var så inne i vår syvärld att jag inte hann ta fram den.

Nadja har väldigt fina tyger i lin och vi pratade om vilka mönster vi kunde sy av dessa tyger. Jag har länge velat ha sommarbyxor i det här mönstret, de ser svala och sköna ut. Sara tipsade även om Thai Fishermans Pants, som Nettan googlade fram så jag kunde skriva om dem. De verkar också spännande, trots att det känns som en evighet fram till sommaren.

Trots att jag rent fysiskt hade en dålig dag, med mycket foglossningssmärtor så var det underbart att detta blev av. Att ni ställde upp med skjuts till mig, tjejer ni är helt fantastiska och jag är så tacksam för det ni gör, för det är mycket tack vare er som jag håller modet uppe! Tack vare er sitter jag inte bara hemma (när jag inte är på jobbet), tack vare er laddar jag batterierna efter att ha suttit hemma och haft det tråkigt. Ni är underbara!

Så till shoppingen, jag köpte tre tyger. Ett tunt Crepé Gorgette tyg (det i mitten) som jag ska sy den här tunikan av. Sedan ett svart tyg i ett material som heter Cadi, jag har aldrig stött på det namnet förr men tyget har ett fantastiskt fall, är vävt som siden och känns som om det var lätt borstat. Jag ska ju ta fram en modell till mamma-fin-byxor som jag tänkte prova detta tyg till och så räcker det nog även till en kavaj eller en kofta. Sist men inte minst köpte jag rött tyg i Kashmir, superlyxigt tycker jag. Den ska bli en jacka, jag provade denna modellen på syfestivalen och tyckte den var jättefin.
Pricken över iet var en sak som jag inte hade tänkt köpa, men inte kunde låta bli, en scarf. Jag blev kär i den. Den får bli min julklapp till mig själv i år... Och bild får ni vänta på, för den blev inte så fin på bild som jag hade hoppats.