lördag 29 december 2007

Kanintyget

Nu har det fina kanintyget kommit. Jag måste börja med att tacka Jenny för ett fantastiskt jobb med att designa, ta upp beställningar, förhandla med tillverkaren och sedan leverera färdigt tyg till oss alla!
Om duvill beställa lite tyg av Jenny så tror jag att hon har några meter kvar för 130:-/metern.

Jag är överförtjust åt mina 15 meter tyg. Nu äntligen ska jag börja sy de barnkläder jag ritat.

Men först av allt lite tips och trix:

Jerseytyger är ett stickat tyg och i likhet med styckade garn så kan det vara bra att låta det sätta sig. Annars kan det hända att man syr upp det och när det sedan sätter sig så krymper det så blir det mindre.

Jag hörde talas om en designer som tryckt upp tyg och skickat det till fabriken för att sy upp en baddräktskollektion. Fabriken sydde upp på stört och sedan när tyget hade satt sig så var allt en storlek mindre.

En annan bra sak att hålla koll på när man ska klippa tyget är att vika det på sidorna så att stadkanterna ligger mot varandra i mitten, då får man lättast trådriktningen rätt och glöm inte att om tyget känns snett så är det tvätta, torka och stryka som gäller. Jersery ska alltid strykas på längden.

När vi ändå talar stadkanter så ska man inte använda dem eftersom tyget brukar dra ihop sig, så klipp gärna bort dem när du ska sy upp fint i jersey.


Lite symaskinstips också. Det går alldeles utmärkt att sy med vanliga modernare symaskiner, de har en overlocksöm. Sådan använde jag i 15 år innan jag köpte min första overlocksymaskin.

Ända in på 80-talet använde man sig mycket av zig-zag när man ville sy i elastiska tyger och jag kan ibland tycka att det kan bli riktigt snyggt med zig-zag såm dekorsom om man har en lite roligate tråd. Här är ett exempel:

Det här är en del av en farfarströja som jag håller på att sy till min son Tweety 2 år. Tråden är köpt i USA, jag brukar ge mina syvänner rådet att köpa sådan polyestertråd i USA eftersom jag aldrig hittat den i Sverige. (Det finns en liknande tråd av Robinson Anton som skiftar färg , men den är i bomull och jag syr helst i polyester).

Men det är en smaksak och om man vill sälja sina alster så kan det vara bra med en vanlig overlock av tre anledningar.
  1. Det går snabbare, eftersom overlocken syr ihop, kastar sommar och klipper bort överflödigt tyg samtidigt.
  2. Det drar inte elastiska tyget som jag kan tycka att fusk overlocksömmar gör.
  3. Det ser proffsigt ut! Som köpekläder. En del mäniskor vill inte köpa sådant som ser hantverkarmässigt. (Även om jag personligen kan tycka att det ser charmigare och mer retro ut).

Och sedan är det känslan... att sy med en overlocksymaskin är en kick för själen tycker jag! Nästa blogg ska jag skriva lite om overlock, min favvomaskin och hur jag använder mina två raringar!