torsdag 8 november 2007

Tips och trix för jersey

Just detta med strechtyger och jersey är ganska kul, om man säger så här. Jag har klantat till det tusen gånger med projekt och vissa saker har jag lärt mig vid det här laget. Med den nya kursen fick jag lära mig lite nytt som jag gärna delar med mig:

Jersey är ett stickat material, precis som på en vanlig stickning finns det en avig och en rätsida. Ofta innehåller tyger minst 5% elstan.

Ska man sy på detta material ska man helst använda sig av strechnålar, de har en rundad spets istället för den vanliga spetsiga så att det inte blir hål i trådarna och det går en maska som river tyget.

Ofta kan det vara bra att låta nya strechtyger som varit på rulle vila något dygn innan man klipper det, detta för att det ska återfå sin originalform, eftersom det händer att tyger töjs ut lite på olika ställen när det ligger i affären.

Tygbitar som kan vara sneda i trådriktningen bör tvättar, tirkas och strykas på längden för att få en rak trådriktning. Strechtyger ska helst inte tvättas i mer än 40 grader.

Lycra har gummi och den kan med tiden torka, därför bör man även vara försiktig med att torktumla om man vill att tyget ska behålla formen och kvalitén.

Något jag inte ens visste fanns är vliseline för strechtyger, detta ger stadga när man ska sy applikationer som fickor, men de underlättar även arbetet när man ska sy knapphål i strechtyger.

Mer info kommer…