tisdag 14 augusti 2007

Symaskin

Min lilla söta och trogna singer ska säljas så jag måste köpa en ny symaskin, ny är bara frågan: Vilken?

Jag har bestämt att det ska vara en Janome, eftersom de har 5 års garanti, men vilken ska man ha? Vad har man råd med? Jag vill ha den fina Memory Craft 11000, men den kostar över 40 000 och så mycket pengar har inte jag, så jag får gå ner i pris en hel del.

Det finns ett par stycken på önskelistan, jag skriver upp dem här under:

  • Memory Craft 4900QC
  • Jubilee 85
  • Décor computer 3050
  • Jem Platinum 760
  • Easy Jeans
  • Sewist 525S
  • Sewist 625

Men vad är skillnaden, förutom priset och vad behöver jag? Jag menar jag har haft en enkel Singer Featherweight i ett par år och den har varit jätebra. Vad jag har saknat är ett automatiskt 1-stegsknapphål, eftersom jag säkert aldrig kommer att lära mig att göra snygga knapphål. Som jag förstår så har alla modeller detta. Helst skulle jag bara vilja måtta in en knapp, ställa pressatfoten här knapphålet ska vara, trycka på pedalen och låta maskinen göra sitt jobb själv. Då kan det aldrig vara mitt fel om det inte blir snyggt. Men finns det? Måste ta reda på det, det går säkert med den där Memory Craft 11000.

Jag börjar leta på Stockholms sycenters hemsida, de har delat upp maskinerna i olika kategorier.

  • Nybörjare
  • Syr ibland
  • Syr ofta
  • Proffs

Jag tror jag skulle vilja kalla mig för "syr ofta", då blir det bara Easy Jeans, Jubilee 85 och Janome 3050. Men ingen stans hittar jag Jem Platinum och MC4900QC. Det ser ut som om jag måste göra ett besök på affären. Jag tänkte, jag skriver om alla modeller jag provar, lägger in en bild och så får vi se vad jag bestämmer mig för. Priset är ju också avgörande för jag är inte gjord av pengar och jag skulle tycka att runt 5000 är vad jag vill betala, kanske ska man då vänta på någon bra kampanj? Jag har nog i alla fall 2 månader på mig att välja för då ska min Singer säljas och jag kan inte leva utan tre saker: min man, Tweety och min symaskin.