lördag 4 augusti 2007

Helgsömnad

Med så mycket tyg som jag köpt med mig från Skåne så vill man börja sy heltid med en gång!

Jag hade först tänkt sy en kjol som jag sett på Stoff & Stil, där var det den spetrs stickar i moahir på underkjolen so jag tänkte börja med och jag lärde mig sticka under min graviditet, när foglossningen var så jobbig att jag varken kunde sitta eller stå så kunde jag i alla fall lära mig sticka. Jag har stickar det mesta och tycker mig kunna läsa ett stickmönster för det mesta utan problem. Men Stoff och Stils mönster kan jag inte få till. Efter tre samtal till deras stickpreoffs så blir det pinsamt att ringa igen. Problemet är att jag efter tredje varvet har en maska för mycket. Efter semestern ska jag fråga preffset på jobbet, Margareta som har jobbat som mönsterkonstruktör en gång i tiden. Hur som haver tappade jag lusten till denna kjol. Men jag har ju Sinas tyg och mönster. När jag mätte visade det sig dock att jag måste förstora armhålet om jag ska få igenom mina tjocka ärmar. här kan du se bild på mönstret och tyger.

Jag misstänker att jag ofta får ändra på ärmanran på grund av mina stora bröst, eller så har Stina en modell med mindre ärmar än jag.

Här är en bild på hur man ändrar, från brevskolans bok. Vad jag inte kunde hitta var en bra bild på hur man ändrar ärmen också, för gör man ärmhålet större så bör äneb själva ärmen bli större. Jag lägger in en bra bild när jag kommer på var jag hittade det.

Jag hoppas jag kan lägga ut det färdiga plagget på bloggen när den är klar. Oj vad jan önskar mig en provdocka, men det får bli i framtiden.