söndag 19 augusti 2007

Sömnadsplaner till höst och vinter

Jag kan ju inget om design eller materiallära, en av många drömmar jag har är att gå på tillskärarakademien, men som jag sagt tidigare så är jag inte gjord av pengar och en årsavgift på ca 100 000 kronor är frågan om jag någonsin kommer att ha råd med.

Men jag syr för glatta livet ändå och jag får testa mig fram. I slutet av förra veckan var bortrest med jobbet och det hölls möten in i det oändliga. Jag gillar inte möten, jag gillar att få saker gjorda så jag började teckna. Jag tecknade plagg som jag tänker sy, hittar på detaljer och annat kul man kan göra för att piffa upp ett basplagg. Jag tänker lite utifrån de tyger jag redan köpt och använder Svenska Mönsters basmönster som grund. Jag ritade två klänningar som jag tycker ska bli spännande att sy ihop. Inget komplicerat, inget för crazy, bara sådant som jag själv skulle vilja bära. Ni vet ett mode som kan passa en 30+ mamma, när man inte längre känner sig bekväm med plagg som sitter år överallt och börjar tänka på valkarna.

Förvisso har jag börja göra 5 situps varje gång jag befinner mig i horisontellt läge, mest för att ta reda på om det är sant att man kan få en platt mage igen, det känns som en myt eller väldigt avlägset i alla fall. Men trots övervikten vill jag känna att de kläder jag bär känns lite roligare än Lindex hawaii-tält.

Nu glömde jag teckningarna hos min svärmor Annars hade jag lagt in dem på bloggen), men jag ska göra nya och klistra in i ett block så jag kommer ihåg vad jag ville göra, om jag sedan bestämmer mig för att sy upp dem får vi se, just nu känner jag mig super-inspirerad.

Vad gäller symaskinerna så ska jag skriva om dem, prova dem och sedan ska jag ha en liten läsarundersökning på bloggen där du kan vara med och tycka till om vad jag ska köpa.

Stina, jag kan nog inte komma till symässan i Malmö denna gång, men jag ska försöka komma nästa gång , jag gillar att det är gratis inträde på den, man gör ändå av med så mycket pengar på symässor att man kan tycka inträdet borde vara gratis. Men du får gärna hålla utkik om det är några bra erbjudanden på Janome.