onsdag 1 augusti 2007

Stoff och stil

Är man tygtokig och befinner sig i Malmö så måste man bara besöka Stoff och Stil. Jag hade bara hört talas om den via sydsidan förr. De ska tydligen vara stora på postorder, men eftersom jag inte vill betala 60 kronor per år för att få deras katalog och hemsidan inte är praktiskt att beställa från så har jag avstått.

Men väl i Malmö så är det ganska smidigt att ta busslinje nummer 7 och åka ut till Svågertorp. Eftersom man inte fick ta bilder i affären så är det bara utsidan jag har med på bild och det är synd för trots att affären ligger i ganska tråkiga lokaler som gärna för tankarna till Jysk eller Rusta så är de ljusa och ganska smakfullt inredda. Jag gillar att det finns gott om svängrum för rullvagnar och personaler håller det snyggt och prydligt. Vad jag däremot tycker var lite omständligt var att man var tvungen att plocka ut varje tygrulle och ta med till ett klippbord för att få det tillklippt, det blev mycket köande för mig, jag antar att hade jag handlat lite mindre tyger där så hade jag varit smidigare.

Mitt intryck var att det var gigantiskt, utbudet var stort och att jag inte kände igen ett enda tyg från Stockholm, vilket är ett stort plus för det var ju det man var ute efter. När det gäller jersey så tycker jag att de hade ganska lite och ganska tråkigt utbud, mest enfärgat eller enfärgat med vita prickar, men fin kvalité och priserna var okej. Plyschtygerna var även de basfärger och billiga.

De hade olika kvalitéer när av fleece vilket kändes bra och tyger till blusar, byxor kjolar klänningar och inredningar sanns det så mycket att det skulle ta en evighet att beskriva.

Så hade de sytillbehör och mönster i varierande priser. Overlocktråden och dragkedjorna var inte de billigaste jag sett, men kvaliteten verkade okej. Måttband, sprättkniv och en del knappar var väldigt prisvärda och mönstren kostade 42 kronor vilket är ett bra pris för ett färdigt och utklippt mönster, förutsatt att man inte behöver göra om dem eller ändrar storlek.

Där shoppade jag som en galning, så nu har jag till hela höst garderoben! Här kommer lite bilder på vad jag köpte, eftersom man