onsdag 8 augusti 2007

Lampan och annat jag önskar

Nu står min lampa på plats! Tweety som har blivit lite frälst på lampor tjatade hela gårdagen på att han ville se den nya lampan lysa.

I dag hade Tweety och jag ett långt meningsutbyte om varför det var viktigt att inte tända lampor när det är ljust. Ni vet det där med miljöpånerkan, koldioxidutsläpp och vad vi vill lämna för värld till våra barn att förvalta. Jag antar att han inte förstår allt, men jag tycker att det är viktigt att vänja honom vid bra förklaringar och argument, även om han bara är två år. Man har igen det efteråt för jag har märkt att han gillar att förklara saker och ting och trots att han kommit igång med pratandet får bara två månader sedan så har han ett brett ordförråd som man bara undrar hur han lärt in på så kort tid. Han använder ord som jag inte själv visste fanns förän jag var tolv, fast allt i barnspråk. Ord som tyngdpunkten, blir pinpumpem och så vidare. Jag tror att ett brett ordförråd ger en viktig grund att stå på senare i livet eftersom man lär sig att uttrycka sig och att säga sin mening och man lär sig att förstå det man läser och tar till sig kunskapen på ett bättre sätt. Barn som kan tala för sig, kan ta för sig.
Men nu åter till min syhörna. Nu står lampan där och jag önskar mig ett par saker till som jag ska skriva om här:
  • En provdocka, en sådan som man kan ställa in med mått. Det skulle bli så mycket lättare att sy kläder till mig själv, jag måste bara lägga ner lite tid på att leta olika sorter och jämföra och det ska jag göra när jag har råd. Jag såg en på Stoff och stil som jag gillade, men jag vill klämma och testa lite först och dessvärre är det svårare att hitta ställen som har flera olika sorters prodockor. Det skulle jag vilja hitta på syfestivalen till exempelt.
  • En skräddarsax av märket KAI, för en tid sedan köpte jag en vanlig KAI sax för att jag skulle klippa siden och jag blev helt frälst! Jag är ganska petig med mina saxar oxh det är saxförbud på mina sysaxar här hemma. För mig är saxar något väldigt personligt, jag har flera saxar av bra kvaliteer och jag lånar inte gärna ut dem, men den sista har varit min absoluta jättefavorit och nästa skräddarsax jag köper kommer att bli en sådan. Jag ska bara samla ihop lite pengar till den för den kostar nästan 1000 kronor. (Bilden kommer från KAIs egen hemsida)

  • En bokhylla för pärmar, tidskriftsamlare och annat som hör till sömnad och pyssel att göra, för familjens bokhylla börjag bli så full att jag får hitta alternativa platser hemma. Jag är ju inte den enda bokmalen i stugan. Jag tror det kommer att bli Ikeas expedit med nya lådinsatser, så att jag kan förvara saxar och nålar där också.

  • Ett sybord från Horn, ett företag i Australien. Jag skulle vilja ha möjligheten att använda den vanliga symaskinen och overlocksymaskinen i samma bord samtidigt som jag vill kunna packa ihop allt snabbt när jag inte använder symaskinerna. Jag har redan hobbybordet som jag använder som rit och klippbord. Fast det här bordet är så dyrt så det får nog förbli en dröm ett bra tag. Kanske ett så långt tag att jag hinner hitta något billigare alternativ. Bilden kommer från en engelsk hemsida för sytillbehör)

  • Och så kronan på juvelen, en super-duper symaskin som heter Janome Memory Craft 11000. Den både syr och broderar och den kostar så mycket att jag än så länge bara kan drömma om den. Men jag har redan börjat samla på mig broderitrådar och mönster till den dag jag blir en lycklig ägare av en Memory Crafr 11000. Jag har provat den och den är allt man bara kan drömma om, men den ska jag skriva om en annan dag. (Bilden kommer från Janomes hemsida)

Hmmm.... Nu kan man nästan tro att jag marknadsför en massa varor, men det gör jag inte, jag ville bara skriva om vad jag önskar mig. Mycket av dessa saker är så dyra att jag bara har råd att drömma om dem. Det är tura att man inte tar betalt för att drömma. Men kanske skriver jag om det för att mildra mitt samvete för den senste tidens shoppande, jag vill säga att jag inte bara impulsköper dyra saker utan del, mesta har jag suktat efter länge, som min overlocksymaskin som jag ville ha i nästan 12 år innan jag slog till på min lilla fining här hemma, som jag också ska skriva om en dag.

Förresten, det kom med två bra quiltmönster med lampan, de ska jag spara eftersom jag ska ju börja quilta när jag blir pensionär! En annan dag ska jag skriva om en kvinna jag beundrar som efter ett ganska rikt liv i maktens korrider lämnade politiken för att börja quilta på heltid. Det krävs en del mod och integritet för att våga förverkliga sina drömmar och de som vågar ta steget helt ut beundrar jag.