onsdag 1 augusti 2007

Svenska mönster

Finns det något man ska kunna om man har en verksamhet kopplad till sömnad eller annat hantverk så är det att vara trevlig, kunnig och generös med tips. För just detta med sömnad känns som ett hantverk som kommer att bli mer och mer sällsynt.
Jag gillar att prata tyger, mönster och symaskiner. I Malmö finns en pärla som alltid är trevlig och delar med sig av sina tips. För mig som inte har någon utbildning i sömnad utan bara intresset och gamla syslöjdkunskaper är detta värt mycket.

Jag är ofta inne på Svenska Mönsters hemsida främst för att söka mönster och köpa antingen på Syfestivalen i Stockholm två gånger om året eller (om jag har väldigt bråttom) åka till SoS symaskiner på söder i Stockholm och handla. För mig innebär mönsterhandel planering för helst skulle jag vilja ha allt så man får noga överväga sina prioriteringar.

En sak jag gillar skarpt av Svenska mönster är att mönstren är tillverkade i en bra papperskvalité så man kan rita av, spara och rita av igen när ens kropp har förändrats utan att förstöra mönstren, som der brukar bli med de i tunt kalkeringspapper som egentligen är till för att använda en enda gång. Sedan kommer de i en charmig påse så att man kan hänga den hemma eller arkivera i speciell ordning som jag gör. de mönster jag använt sparar jag i en plastficka med bild och storleksnummer som lag sedan sorterar in i pärmar med namn i stil med "svenska mönster överdelar", så vet jag var de finns, för de används flitigt!

Fast helst handlar jag förstås direkt av Stina Andersson, grundare av Svenska Mönster för att jag passa på att diskutera mönster, tyger och eventuella ändringar.

Svenska Mönster ligger på östra hamnen i Malmö, buss nummer 35 går dit från tågstationen, man kliver av på Lodgatan och promenerar mot början av Borrgatan som man står på när gått av bussen. Det är inte helt enkelt att hitta får att det ligger inne på en gård som man knappt ser men där finns i alla fall Ateljé färg & form och de delar lokaler med Svenska Mönster.
För den som gillar att quilta så är detta ett paradis, själv har jag tänkt lära med det när jag går i pension, så den biten sparar jag.

Fråga gärna efter Stina, för som jag redan sagt tidigare så är det givande att lyssna på hennes tips. Just den där personliga servicen som man inte kan få när man köper mönster av de stora mönsterkonstruktörerna. Och för alla er lyckoostar som bor i Malmö rekommenderar jag att gå på Svenska Mönsters sykurser på onsdagskvällar.

Denna dag hade Stina rea på tygerna så jag fick komma upp och titta på en del tyger i hennes ateljé. Gissa om jag blev imponerad, jag som aldrig hade sett en maskin som printar mönster och tänkl att hon använder en likadan symaskin som jag när hon overlockar, det måste betyda att min Babylock även duger för proffs.

Jag föreslog att hon skulle börja blogga, jag skulle gärna läsa hennes blogg, så hu är det bara att hålla tummarna, annars kan jag tipsa om att prenummerera på hennes nyhetsbrev!

Efter en trevlig pratstund då jag önskade mig mönster till pojkar i storlek 92-110, (hängselbyxor och overaller som man kan sy i plysch lite 70-talsinspirerat) och mönster på polotröjor som kommer att vara inne till hösten och vintern hade jag köpt ett klänningmönster till en höstklänning jag tänker använda med svarta tights, tyget som jag också köpte där kan du se på bilden. Sedan köpte jag mönster till en tunika och tights och ett litet till handledsvärmare.