fredag 5 september 2008

Svenska Mönster länkar till mig

Jag läser att Svenska Mönster länkar till mig i sitt nyhetsbrev så jag tänkte jag ska skriva lite om vår syhelg igen.

Det har varit en fantastisk helg. Vi sydde, främst kappor och pratade sömmar, drömmar och annat som hör kreativiteten till. Dessutom lärde vi oss av varandra. Fördelen med att vara många är att man stöttar och hjälper varandra och man har hela tiden någon att rådfråga.

Flera syhelger för syintresserade skulle vara superkul och lätt att fixa, här kommer min tips:
  • Bestäm ett tema, vår första syhelg var en kapphelg och vi har funderat på en väskhelg i framtiden.
  • Skaffa en lokal, det kan vara bra med flera stora bord där man kan klippa, ha symaskiner, tyger och annat.
  • Bjud in folk, den roligaste delen. Jag gjorde det via bloggen och på så sätt lär man känna nya människor med olika erfarenheter.
  • Dela på kostnaderna för lokalhyra och fika, ibland är man så inne i syendet att man tycker att en smörgås eller kaka och kaffe räcker.
  • Fråga din lokala försäljare om de är villiga att sponsra med rabatter till sydeltagarna. Det är en win-win möjlighet.

Ha roligt och om ni liksom jag kan bli ledsna när det blir fel och sprätten kommer upp för tredje gången på samma söm, var glada över att det finns tålmodiga syvänner.

Det var en fantastisk helg och jag längtar redan till nästa syhelg. Vi får hoppas av snart och temat blir VÄSKOR. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att sy en väska, men efter att ha sett hur fina väskor Jenny och Stina sytt bl a för WISH och vilka möjligheter till skapande av smådetaljer det finns så vill jag börja snart.

Så fort jag får lite bilder så kommer jag att lägga ut bilder på syhelgen. Till dess besök gärna Hogolles blogg med bilder från syhelgen.