tisdag 22 juli 2008

Sykursen har börjat

För den som inte vet så är jag här på en Babylock utbildning. Ofta har jag känt att jag äger en Rolls Royce som jag kör som en Fiat för att jag inte vet hur jag ska utnyttja alla finesser på och det har varit som en dröm för mig att komma hit.

Idag har vi gått igenom Babylocken grundligt och jag märker hur mycket roligt jag ännu har kvar att prova hemma när jag kommer hem.

Vi gör en pärm med alla sömmar, grundligt. Så här ser en av de första sidorna ut




Sedan har vi sytt passpoaler, mellan två tyger, som fåll och då fick ni lära oss att det finns en tråd som heter Fuser thred som man har på underråden (lower looper) och sedan när man viker och stryker den på rät sida så fastnar fållen i tyget så att sömmer inte syns.
Vi testade även att sy kanter med passpoalfoten. Detta kommer jag at ha nytta av när jag ska sy ny kuddfodral till min soffa.
Vi lärde oss även lite om trådkvaliteer. Jag visst till exempel inget om Wooly Nylon och att man kan ha den på övertråden (upper looper) för att få bättre elastcitet på badkläder, ller att den funkar jättebra på rullfållar eftersom sömmen blir så tät och fin. essutom fick vi lära oss att sy en spets som Janet uppfunnit och som man kan göra med overlockmaskinen. Se bilden nedan.


Sedan har vi ätit en massa gott, mycket som kommer från Janet och Mikes egen gård, det är så gott!

Detta är superbra, kursen är på en bra nivå, välplanerad och proffsig. Jag kan bara rekommendera den, fast nästa kurs får nog bli i England eftersom Janet och Mike ska flytta tillbaka till sitt hemland.