lördag 12 juli 2008

Give and get

Nu ska jag vara med på en till hemlis, denna heter give and get och det ska bli roligt eftersom flera av mina favoritsybloggare är med där.

Denna omgång kommer att handla om djur och jag hoppas att jag hittar djuriska tyger i Frankrike.

  • 1 meter tyg
  • Pysseltillbehör
  • Något djuriskt
  • Något som smakar
  • Något som luktar
  • Personlig gåva
Hur som haver, här kommer mina svar på frågorna:

  1. Vad pysslar du oftast och helst med som hobby och hur? Helst av allt syr jag, ändrar och ritar mönster och gör annat sy relaterat.
  2. Hur länge har du pysslat? Började sy knappar när jag var 4 på servetter, fick min första symaskin som 7 åring och jag köpte min först riktiga symaskin, en Singer när jag var 14, med min första lön.
  3. Vilken typ av maskiner syr du på? Jag har en Janome DC 4100 och en Babylock Evolvé som jag inte kan leva utan.
  4. Vilket litet pysseltillbehör skulle du behöva? Dubbelhäftande sytejp från Prym. Jag har letat mig helt fördärvad på sådan för den är så bra när man ska sy fast detaljer som band på små sjömanskostymer som man inte vill nåla fast. Sedan behöver jag alltid knappnålar med glashuvud från Prym, för de är tunnare än Falks och Prym trickmarker, en fantastisk lila penna vars bläck försvinner efter ett par dagar.
  5. Någon annan hobby eller stort intresse? Jaaa... just nu är det mest sömnad och textila göromål, men jag gillar design och designhistoria. Jag gillar även att läsa en del.
  6. Vilket är ditt favoritdjur? Kollibrin är det mest fantastiska djur jag sett, när jag bodde i Argentina kunde man se de små sötingarna ute på trädgården om man hade tur. Katter kan också vara vackra att se på.
  7. Har du djur? I så fall vilket? Har inga djur, jag gillar att titta på dem ute i naturen, men skulle inte orka ta hand om ett husdjur, dessutom lever jag med en pälsdjur allergiker.
  8. Är du allergisk mot något djur? I så fall vilket? Ingen allergi mot djur, men jag är ganska rädd för stora djur, ni vet kossor, hästar och andra som är större än jag.
  9. Är du allergisk mot något annat? Nja, laktos i så fall.
  10. Hur bor du? Hus eller lägenhet? Lägenhet
  11. Behöver du något litet till hemmet? I så fall vad? Behöver massor, galgar framför allt, jag förstår inte varför jag alltid har ont om dem.
  12. Vilken storlek har du på kläder? Hmmm... 50 på överdelar och 44 på byxor och kjolar.
  13. Om du har barn? I så fall vilket kön, ålder och klädesstorlekar har de? En pojke på 3 år. Klädstorlek 104 på byxor och 110 på tröjor. Han har ett stort huvud, typ vuxenstorlek så det är bra om tröjor antingen är töjbara i kragen eller en liten knäppning.
  14. Favoritfärger och hatfärger? Favorit är grönt, det har det alltid varit, men på kläder är det brunt och rött, på mig även svart, inte på min som om det inte är jeans. Bäst gillar jag färglada plagg. Hatfärg vet jag inte men varken jag eller Tweety passar i blått och gammelrosa.
  15. Vilka material gillar du eller ogillar du? Jag gillar velour och jersey både på mig och Tweety. Sedan är jag även svag för siden, jag är nog smått tokig i siden. Samlar alltid ihop pengar för att köpa sidentyger. Jag ogillar krossad sammet och polyesterblandningar.
  16. Vilka mönster på tyger gillar du bäst? Blommor, paisley och retrotyger på mig, på min son sådant som är unisex.
  17. Vilken typ av klädesmodeller är du mest förtjust i? Just nu tycker jag att det mesta ser hemskt ut på mig, men jag antar att olika modeller av tunikor i tunna tyger och lätt utsvängda byxor.
  18. Retro, vintage, romantiskt eller annat? Romantiskt och retro på mig, retro på min son.
  19. Pojk/flick eller unisex? Unisex
  20. Nytt eller second hand? Både och bara det är fint, rent och helt.
  21. Favoritsmak? Choklad, riktigt mörk choklad av någon exotisk kakaoböna.
  22. Favoritlukt? Kaffe, italienskt kaffe.
  23. Musiksmak? Allätare, men jag föredrar meningsfulla sångtexter som jag kan känna igen mig i.
  24. Favoritböcker? Syböcker, jag samlar på syböcker med barnkläder och mönster till dessa, helst från 60-70 talet.