måndag 28 juli 2008

Babylock


Eftersom min Frankrikeresa handlade mycket om att lära mig mer om min Babylock så kommer jag att skriva lite fakta jag fått veta om min Babylock overlock. Säker sådant som säljare kan utantill, men jag inte visste.

  • Babylock var det första företaget som tillverkade overlocksymaskiner för hushåll redan på 60-talet i USA. Idag har företaget köpts upp av en Japansk tillverkare och fortsatt utvecklingen av maskinen

  • Babylock har den enda maskinen som träds med "jet-air-threding", det vill säga att den träds med hjälp av lufttryck.

  • Maskinen jobbar utan trådspänning, utan den har inbyggda cylindrar och brickor som ändrar position beronde på tygtjocklek (som pressarfoten kan känna av) och tråden (som träds igenom cylindrarna och brickorna. (Jag ska lägga ut en bild på hur maskinen ser ut inuti så fort jag kan skanna in den som jag har.)

  • Differentialmatningen hjälper att bestämma om man vill att tyget ska rynkas eller sträckas ut. Syr man i jerseytyger så bör man minska differentialen lite så att tyget inte set uttöjd ut vid sömmarna. Skulle man däremot vilja sy en vågig rullfåll så kan öka differentialmatningen.

  • Det enda man justerar själv i sömmarna är stygnlängd och bredden på sömmen.
  • Maskinen behöver inte träs om när man byter från overlock till coverstick eftersom man använder olika delar är det bara nålarna som man byter ställe på och inställningarna t ex låser man skärkniven, man sänker Upper Looper Selectorn, och sätter in ett litet sybord när man går över fråb overlock till coverstich. Men trådarna som går igenom maskinen behöver inte trädas om.