torsdag 10 juli 2008

Om jerseytyger

I dag fick jag mina elefanttyger från Jofotex. Oj vad fina, snabb leverans rabatt fick jag också! Super! Hade jag vetat det hade jag beställt mer.

Jag har aldrig handlat tyger från Jofotex så jag började med att tvätta tyget i 40 grader utan tvättmedel. Jag ogillar att tvätta jersey i mer än 40, eftersom tyget innehållet lite elastan och vid värme slits elasticiteten. Därför ska man aldrig förvara jerseytyger i varma utrymmen eller där det kommer sol på tyget för då tappar det elastcitet och blir sladdrigt. Av den anledningen brukar jag heller inte köpa jerseytyger från 70-talet, eftersom man inte vet hur den har förvarats, även for torra utrymmen kan påverka tygkvaliteen.

Att tvätta nya tyger är bra, men ibland om man inte vill tvätta ett nytt jersey tyg så kan det vara bra att låta det ligga löst minst en natt innan man ska sy upp det. I synnerhet om den varit upprullad innan så att tyget hittar tillbaka till sin rätta form.