söndag 13 juli 2008

Dolda blixlås

Det finns en sak som jag inte gillar när jag syr och det är dolda blixtlås, jag får bara inte till det. hur jag än beter mig så ser man det dolda blixtlåset. jag har kollat i alla mina syböcker men jag blir bara besviken.

Nu har jag hittat ett litet sätt att få till det utan attdet ska vara svårt. Nackdelen är att man ser sömmern, men man slipper se blixtlåset.

Så här gör man:
  1. sy ihop plagget, där blixtlåset ska sitta syr man en väldigt gles raksöm, typ så glest som man kan få stygnen. Om sömmer plötsligt ska gå över i een vanlig söm så ställ bara om stygnen backa en gån och sy vidare.

  2. Pressa isär sömmarna.

  3. nåla ast dragkedjan på baksidan.

  4. sy fast blixtlåsetpå framsidan.

  5. Spretta isär den glesa sömmen.

Enkelt! Jag tycker det är enkelt och blir snyggt. Nu kanske denna bild inte är den bästa då tyget har så många färger, men man slipper garanterat se blixtlåset.