måndag 13 augusti 2007

Vett och etikett när man gifter sig

Jag har i sommar varit på tre olika bröllop och jag känner mig lite tvungen att skriva om en del saker som jag tycker verkar självklara, men som uppenbarligen inte alla har förstått. Jag gillar tanken med att folk ska känna sig bekväma i sina kläder, men just när det gäller bröllop så finns det vissa vett- och etikettregler som jag anser inte får kringgås.

  • Inbjudan adresseras till de som är bjudna, det vill säga står det inte barnens namn på kortet så ska barn lämnas hemma. Står det familjen XX så ring gärna och fråga om det är ok att ta med barn. Jag har barn och vet att det inte alltid är så lätt att få till det, men av respekt för mina barn och brudparet brukar jag i alla fall lämna mitt barn hemma. När min bästa väninna gifte sig var Tweety 4 månader och det var knepigt att behöva springa in på toa och pumpa ur mjölk och visst gick man hem tidigt istället för att festa hela natten. Själv bjöd jag med spädisar på mitt bröllop, de sover oftast… men jag respekterar den som inte vill ha barn med.

  • I kyrkan sitter den närmaste familjen längst fram, det betyder att före detta ingifta som numera är skilda sitter bakom exet och han/hennes nya. I vissa fall innebär det även att brudparets styvföräldrar också bör flytta bak om det blir för trångt.
    Barn som gråter, skriker eller hoppar omkring tar man ut under ceremonin. Helst är det föräldern som känner brudparet minst som går ut.
    Brudparet rekommenderas att märka med en lite stjärna i programmet i vilka ställen gästerna förväntas stå upp i kyrkan, det är inte självklart för alla. (Detta går under punkten vett).
    Nu är jag uppfostrad i en katolsk familj (även om jag sedan bestämt mig för att lämna katolska kyrkan och gå med i svenska kyrkan) och i katolska bröllop ska axlar vara täckta oavsett om det är 45 grader varmt och det inte finns fläkt!

  • Klädsel anges i inbjudan, annars gäller alltid högtidsklädsel. Detta innebär att männen har frack och kvinnor långklänning. Tänk på att alla inte äger en frack och att frack- och klänninghyra kostar både en del i tid och pengar, så man kan inte komma med nya direktiv någon vecka innan om klädsel.
    Klädkoder som sommarfin betyder inte strandklänning.
    Valfri klädsel betyder just att man kan klä upp eller ner sig, det innebär att gästerna kan komma högtidsklädda om de vill eller i jeans. Det kan vara på sin plats att fråga värdparet vad som gäller mer bestämt.
    Men det finns undantag som i min mening aldrig får kringgås under några omständigheter. Vit långklänning är reserverat för bruden! Det är brudens stora dag och det är bruden man ska finna i mängden.

  • Talen ska inte ta mer än två minuter per gäst (med undantag från möjligtvist föräldrar). Tänk på att långa sittningar är riktiga partydödare.

  • Presentöppning på festen är också en partydödare och det är jobbigt för brudparet att hålla reda och släpa på presenter, ofta är det bra att se till att ha överlämning av presenter vid ett annat tillfälle än just på festen.

Och sist men inte minst (detta är en högst personlig åsikt), det verkar vara på modet att önska sig pengar i bröllopspresent och som bröllopsgäst kan det kännas knepigt att avgöra hur mycket man ska skänka när man går på ett hundratusenkronorsbröllop, på sätt och vis känns det som att betala ett kuvert. Kanske är det bättre att ange hur mycket man förväntar sig att varje gäst ska skänka. Annars tycker jag best om presentlistor på nätet eller på någon butik.

Lite fler tips finner du på brölloptorgets hemsida och annars kan man alltid läsa Magdalena Ribbibg.