måndag 20 augusti 2007

Ingen hjälp att hämta hos Janome inte...

Jag hade tänk få lite information av Janome Sverige, kanske låna några instruktionshandböcker på symaskinerna jag tänkte skriva om, men där fanns ingen hjälp att få, de hänvisar till hemsidan där det mesta i informationsväg är på norska och en ett år gammal tidning med ganska måttlig information. Ska man lägga ut närmare 10 000 kronor på något så vill man väl ha mer information än en stor bild och ett par rader text, eller är det bara jag som tycker att man ska kolla upp saker och ting innan man kastar ut en massa pengar?

Alltså ingen info att få från Janome, synd att de bryr sig så lite om att få gratis reklam. Vi får väl se om min snälla återförsäljare kan vara mer hjälpsam, hade jag inte varit så bestämd på att jag vill ha en Janome symaskin så hade jag gått till något annat märke, men nu vill jag ha en Janome och så ska det bli!

Jag förstår att Janome är oroade över att allt fler beställer symaskiner från England så att de inte säljer så bra här.

Själv tänker jag så här: Det finns inte så många återförsäljare av symaskiner, men de flesta som finns har en kompetens som man inte finner på nätet, hos dem finns ofta även reparatörer och jag använder mig ofta av deras kompetens. Jag är den som ringer och frågar, beställer udda varor och vill prova allt innan jag köper. Det får jag utan att behöva betala. Jag skulle kunna gå utbildningar för att lära mig hantera symaskinerna till ett pris på ca 1000 kronor per 6 timmar. Men jag slipper för att jag har en kompetent återförsäljare som visar, tipsar och tar sig tid med mig. Till dem kan jag komma in när jag undrar något och fråga i min egen takt. Jag vill att de ska få finnas kvar och jag tycker att jag betalar för det där lilla extra. Om jag bara ville ha en symaskin och inte brydde mig om att hitta nya finesser och modeller att byta upp mig till så skulle jag beställa från England, men som jag tidigare sagt så är det trevliga försäljare och kompetens som ger trogna kunder när man jobbar med saker som är kopplade till hantverk.

Fast på sätt och vis är det bra att de är otrevliga på Janomes huvudkontor för då kan ni som läser förstå att det inte är på grund av deras representant i Sverige som jag väljer Janome, utan för att jag gillar märket och kanske också för att den återförsäljare jag har hemma pratar så väl om just Janome. Det är inte Janomes hemsida där all ny information är på norska och det som står på svenska är exakt samma texter som de har på tidningen och inte heller deras personal på huvudkontoret som får mig att välja Janome.

Men som väl är tänker min återförsäljare annurlunda så jag har fått låna en manual till Easy Jeans att börja med och jag har läst på i kväll. Imorgon ska jag försöka sammanfatta en text och se om jag kan ta några bra bilder på sömmar och lite pressarfötter (om jag får till det med kameran).