måndag 18 juni 2007

Mood, känd från TVs Project Runway

Tänk er att gå in i en vanlig port, som ett större kontorshus med utgång mot två gator. Hissen körs av en gammal farbror som trycker på knappen och ser till att det är ordning i åkandet. Rätt gulligt, i Sverige hade vi nog redan rationaliserat bort gubben och skickat honom i pension, men jag gillar att inte alla länder ser på saker som vi i Sverige, det är väl därför vi reser, för att fundera på hur andra tänker och gör.

På tredje våningen öppnas våningen och vi kliver in i ett gigantiskt vardagsrum med tyger från golv till tak. Att jag kommer att tänka på ett vardagsrum beror nog på att man kommer ut ur hissen och där finns en ytterdörr som leder in en i en ny värld. Där står rullarna tätt hoppackade och det finns så mycket att det tar nog en hel vecka att finna någon struktur i ordningen.

Personalen ser upptagen ut hela tiden, jag vet inte om det har med konceptet att göra. En annan sak som slår mig är att personalen ser rätt ”arty” ut, som om de kom direkt från någon tillskärarakademi eller designerutbildning.

Till slut ber jag om hjälp och världens med hjälpsamma och gulliga tjej hjälper mig. Det känns som om hon kan svaret på alla frågor man vill ställa. Jag berättar att jag bor i Sverige och hon erbjuder mig att tillsammans med en person ur personalen göra provkartor så att jag enkelt kan beställa tyger vid senare tillfälle. De gör dubbelkartor och behåller en, sedan behöver man bara maila sitt namn, kartnummer och tygnummer så vet de vad man vill ha. Himla fiffigt! Men smakar det så kostar det. Tygerna kostade från 15$ och uppåt per yard och eftersom de flesta tyger är designertyger (även om de flesta är för oss i Sverige okända designers) så lägger de på en saftig summa. De stora designer tygerna kostar allt ifrån 50$ yarden, så en vanlig klänning för en tjockis som jag går på en smärre förmögenhet om tyger ska vara Oscar de la Renta.

Adress och öppettider
225 West, 37th Street
Mån-Fre: 9-19
Lör: 10-16

Jag tog tyvärr inga bilder eftersom jag blev lite stressad och snurrig av alla intryck på Mood.