fredag 25 maj 2007

Två böcker

Jag har den senaste veckan läst två böcker, båda bestod av korta historier, den ena så dålig att jag började fundera på hur någon bokförläggare med någon som helst respekt för läsarna kunde gr ut sådan skit. Det handlade om Jonas Karlsson och "Det andra målet", efter att ha läst boken undrar jag fortfarande vad den handlade om? Det enda jag kan hålla med förläggaren om är att namnet säkert säljer så, rent ekonomiskt går nog förlaget runt, men aldrig att jag skulle rekommendera den eller köpa en till bok av Jonas Karlsson.

 

Den andra boken var en bok som jag förväntade mig skulle vara urtråkig, men vi har en bokcirkel på jobbet och jag tänkte att då får man passa på att läsa det man aldrig skulle kunna tänka sig läsa. Det handlade om Margareta Strömstedts "Natten innan de hängde Ruth Ellis". Mina fördomar sa mig att det skulle handla om en bok an en präktig fru som varit gift med en gammal chefredaktör och råkade vara mamma till en av de mest romantiska balladkompositörerna Sverige har.

 

Jag måste säga att jag fått omvärdera mina åsikter. Hur en självbiografi kunde bli så spännande att jag sträckläste den på en eftermiddag, hur hennes bok lyckades fånga mig totalt förundras jag fortfarande över och vilken klockren stilist hon är. Kapitlet om hur det var att bli mamma för henne fängslade mig helt, hur barnets liv svävar mellan liv och död, ensamheten när man bor i Lund och har en man som gör karriär i Stockholm. Den ensamhet som bara en mamma med en nyfödding kan känna när mannen lämnar hemmet för första gången efter barnets ankomst, men i hennes fall så mycket ensammare och mer utsatt. Margareta berättar en hel del om karriär, ensamhet, tvåsamhet och stunder i livet, de ögonblick som man vill fånga upp och ta med sig för alltid. Jag rekommenderar hennes bok varmt!