onsdag 25 juni 2008

Vad jag gör om 10 år

Jag satt och lyssnade på programmet "Sommar" och Fredrik Härén hade ett fantastiskt program om att förverkliga sina drömmar.

För någon vecka sedan utmanade Ewa mig om att skriva vad jag gör om 10 år. Det var en jobbig utmaning för det tvingar mig att ta ställning. Vad vill jag gåra om 10 år? Är jag på rätt väg?

Svar, just nu är jag ute och cyklar med mitt liv, som i en mellanperiod då jag väntar på att DET ska hända. mellan febertopparna igår fick jag i alla fall drömmarna att börja ta form och detta kom jag fram till.

Om 10 år är jag 44 år och jag har flyttat tillbaka till Stockholms innerstad. Den tiden jag sparar på pendlandet har gett mig mer tid till att satsa på det jag brinner för, dessutom är Tweety 13 år och jag behöver inte oroa mig så mycket för dagis, äve om jag gärna hjälper till med läxläsning då och då, fast han är så klok kille så han kan nog mer än jag.

På jobbfronten har jag börjar jobba på ett ställe där jag kan bestämma och argumentera för mina ställningtagande. Om det inte hade varit för att jag vill slippa personalansvar så skulle jag säga att jag är chef, vi säger chef utan personalansvar.

Jag jobbar med ett bra team där jag har fått föreslå ett par medarbetare själv och den första jag föreslagit är Karin, min kollega som jag idag delar rum med på jobbet. Jag vet att Karin är intelligent, idérik men framför allt levererar hon.

Kanske jobbar vi åt en PR firma, men eftersom PR-firmor inte verkar så intresserade av utomeuropeiska småbarnsmammor så kanske vi jobbar på en kommunikationsavdelning i något företag, eller så har jag startat en egen PR-byrå. Vi jobbar främst med uppdrag relaterade till textilbranchen. Tanken är att kunna arbeta självständigt, bli respekterad för sina åsikter (trots att man är kvinna) och tjäna pengar, för jag är duktig på det jag gör, det är bara det att medelålders vita män alltid för de bästa tjänsterna och lönerna först. Men i näringslivet pratar pengar, kan man leverera och det ger pengar så kan till och med en kvinna göra karriär.

På fritiden ägnar jag mig åt design, jag har ett samarbete med Stina på Svenska Mönster och gör mönster till hennes barnkollektioner, ja jag har ett eget märke. Vi har varit ett gäng tjejer med intresse för textilt arbete som gått ihop och startat ett eget märke.

Någon designar kläder, en annan designar tyger eller köper in exklusiva tyger och andra syr. På så sätt har vi startat ett växande företag och vi har ett par exklusiva butiker i Sverige. Tanken är kvinnor som hjälper kvinnor med målet att i framtiden bli ekonomiskt oberoende, men det ligger ett tag fram i tiden, just nu jobbar vi hårt.

Kunde Acne starta ett jeansmärke och en reklambyrå under samma tak så kan väl jag också. Jo, jag har dessutom gett ut en deckare om mord och intriger i maktens korridorer.

Kom ihåg ska man drömma ska man drömma stort, annars kommer man inte ens halvvägs. Själv väljer jag att utmana Krumitott, Helena och Karin, med risk för att Karin inte har samma planer som jag.