torsdag 23 oktober 2008

Julswap

Nu är det dags för julswap, vår lilla swapgrupp verkar ha blivit större och det ska bli roligt att sätta igång igen, efter ett litet avbrott i höst när jag hade så mycket på jobbet.

Här kommer mina svar:
1, Hur många barn har du?
1 och en på väg... Alltså nästan 2!

2, Kön kläder och skostorlek på barnen
En pojke på 3 år med storlek 110. Han har ganska stort huvud för sin ålder så det kan vara bra med knäppning i halsen. Skostorlek 26
...Och en till pojke i magen som förväntas komma i februari-mars...

3, Vad betyder ordet maskerad för dig!
Jag tänker gräma på maskeradbal. Har aldrig varit på en sådan, men jag tycker att det verkar spännande och fint.

4, Är du nybörjare, medel eller avancerad på stickor?
Kanske medel, men jag stickar sällan eftersom jag tycker det tar för lång tid och de garnet jag gillar brukar damma en del vilket min näsa inte gillar...

5 - Är du nybörjare, medel eller avancerad på sömnad
Avancerad skulle jag tro, men jag blir nog aldrig fullärd.

6, Vilken typ av tyg föredrar du?
Jag gillar velour och jersey både på mig och Tweety. Sedan är jag även svag för siden, jag är nog smått tokig i siden. Samlar alltid ihop pengar för att köpa sidentyger.
Jag gillar retro och blommiga mönster.

7. Vilken typ av garn gillar du?
Gillar alpacka garn bäst. Men jag kan aldrig sticka i det materialet för jag börjar nysa.

8, Håller du på med någon annan skapande hobby(vad?)?
Mönsterkonstruktion (om det räknas) just nu. Har tidigare gjort tårtor, möbelrestaurering och lite annat som jag slutat med på vägen, nu är det mest sömnad.

9, Finns det något i pyssel, sy eller stickväg som du behöver?
Jag har letat en hel del efter vitt bomullsband som är 0,5 cm brett (finns det?)
Knappnålar med glashuvud från Prym.
Dubbelhäftande sytejp från Prym. Jag har letat mig helt fördärvad på sådan för den är så bra när man ska sy fast detaljer som band på små sjömanskostymer som man inte vill nåla fast.
Barnsliga saker som mönster, tyger, knappar och annat roligt att sy barnkläder med...

10, Vad gillar du för godis?
Just nu bara mörk choklad med hög kakaohalt eftersom jag får halsbränna av allt som är sött. Till jul brukar jag även lyxa till det med choklad från Ejes. Vet inte hur det blir med detta i år...

11, Är du allergisk mot något?
Laktos och damm

12, vad är dina favoritfärger?
Röd och Blodröd
Brun
Orange och gul på lilleman
Grönt
Svart på mig, inte på barnen

13, Finns det några färger du absolut inte gillar?
Marinblått, passar mig verkligen inte på varken mig eller lilleman.
Även en del rosa färger går bort, dels för att jag inte gillar dem och för att de inte passar.
Sedan undviker jag gärna tyger och tygfärger som påminner om krig och våld på mitt barn.

14, Kaffe eller te?
Både och, jag gillar att smaka på nya teer, gärna vita och röda. Gillar inte grönt te.

15, vad lyssnar du på för musik
Allt möjligt, beroende på humör. Lyssnar på det mesta, men jag gillar bäst låtar med lite meningsfulla texter.

16. Vad läser du för böcker?
Jag samlar på syböcker, mest gamla syböcker med beskrivningar från 50-70 talet.
Sedan läser jag gärna deckare, en del memoarer... särskilt om de rör detaljer om människor jag jobbar med (i riksdagen) och jag älskar skvaller om den politiska världen.

17, Prenumererar du på någon sy/sticktidning?
Inte just nu, men jag köper OTTOBRE, Burda och ibland Allt om handarbete.