lördag 5 april 2008

Utmaning

Jag har blivit utmanad av Ewa:

För fem år sedan gifte jag mig med Andreas. På den tiden bodde jag i Vasastan, arbetade som logistikerSiemens och pluggade på kvällstid. I maj månad hittade jag en platsannons där de sökte personal till riksdagen, sökte och fick det. Äntligen började jag jobba med det jag hade pluggat för att bli.

För tio år sedan levde jag ett väldigt hektiskt liv. Jag jobbade heltid, pluggade på universitetet och festade så ofta jag kunde. Jag plågades är dessa ständiga frågor om när jag skulle skaffa pojkvän, för i Argentina är en 24-årig singel ett hopplöst fall. Ingen kunde ana att jag hade planer och mina planer innebar att flytta tillbaka till Sverige och lägga vantarna på en viss Andreas.

För 15 år sedan började jag min utbildning i journalistik och kommunikation på universitetet i Córdoba i Argentina. Det var den största utmaningen jag varit med om. Flytta från Sverige och sedan var det där med språket, jag kunde spanska, men den var inte tillräckligt vass för att räcka till akademiska studier på den tiden. Den stora skräcken i mitt liv var min lingvistiklärare; en elak och frustrerad man som älskade att kränka unga kvinnor som vågade vara så fräcka att de ställde någon fråga under hans föreläsningar. Lärares auktoritet i Argentina var något helt annat än i Sverige och det jobbar en och annan psykopat på en del institutioner som kan mycket, men borde låsas i så att ingen råkar ut för dem. En gång rev vår psykopatlärare (Doktor Alfredo Moyano) sönder en klasskompis kurslitteratur i ett raseriutbrott för att hon inte förstod vad som stod i bok. Detta var bara en händelse i haglet av uttryck om att kvinnors hormoner gjorde dem ointelligenta, att det aldrig funnits någon kvinnlig forskare som kommit fram till något väsentligt, underförstått ansåg han att kvinnor inte hade något existensberättigande i hans klasser.

För 20 år sedan var jag 14 och gick i Vårbyskolan. Mina bästisar hette Maja och Sofie. Den sommaren jobbade jag på dagis och för min första lön köpte jag min första symaskin, en Singer. Ingen avancerad sak, men den kunde sy knapphål och det tyckte jag var jättecoolt!

Jag utmanar Karin, Stina, HugOlle, Kia