fredag 18 april 2008

Det finns service och så finns det “super service”

Jag är medveten om att det är billigast att köpa symaskiner från Storbritannien. Symaskiner är dyra prylar som man gärna sparar in några slantar på, i alla fall om man har ont om dem.

Jag har berättat om min raring som var inne hos doktorn i måndags, vi misstänkte att det var fel trådhållade jag hade på, men icke, den kan bara pipa till och stamma helt plötsligt när den känner för det. Ringer till min handlare idag igen… de vet att jag har ett speciellt förhållande till mina symaskiner så de lovar att istället för att jag ska vara utan en hel vecka så kan jag låna eller helt enkelt byta mot deras demo exemplar. Jag tycker det låter utmärkt, jag behöver en maskin som funkar och upplever att det kan vara lite jobbigt att släpa maskinen fram och tillbaka kommunalt, men tanke på att jag måste ta två bussar och ett tåg och att jag på grund av förkylningen inte hunnit hämta ut min nya symaskinsväska med hjul. Lägger på och lägger mig på soffan för att vila, dimman återkommer. Vilar en stund, sedan ringer det. Det är från Stockholms Sycenter, de säger att jag kan få den nya Janome maskinen som kommit ut i marknaden DC4100 Limited Edition, det är uppföljaren till Jubilée 85:an.

DC 4100 har en del finesser som finns med är ett par saker som jag saknat lite i min maskin, jag vet för jag har tittat lite på den:
  • Man kan välja avståndet på dekorsömmarna, du vet om man vill ha lite glesare eller tätare dekorsömmar

  • Man kan lägga in sömkombinationer i minnet, så vill man kan man göra lite blad följt av ett par blommor och sedan lite blad igen. Det gick inte på Jubilée 85, då fick man programmera om, vilket inte var ett problem i sig, men det tog lite extra tid.

  • Man kan sy utan att behöva använda pedalen, det vill säga genom att trycka en knapp. Något jag vet min väninna Annett skulle älska eftersom hennes två vildingar brukar roa sig genom att trycka ner pedalen och sy när hon håller på med annat.

I dag när min man skulle på ett lunchmöte in till stan så konkade han med raringen till affären, själv gick jag till doktorn och fick en dunder-penicillinkur. Efter ett par timmars sovande, för promenaden ner till doktorn tog på krafterna, har jag orkat packa upp maskinen. Vilken tur jah hade, det var en bonus med maskinen som bestod av 4 extra pressarfötter (snoddfot “H”, pärlfot, band och paljettfot samt en öppen applikationsfot).



Maskinen är underbar. Slut är det på det där evinnerliga pipandet, det känns som den här piper lite mindre än den gamla som pep varje gång man tryckte på en knapp, ville man t ex ställa sömmen på 2,5 så pep den hela vägen fram till önskat resultat, den nya piper bara en gång, så att jag vet att något är på gång.

Panelen som man ställer in sömmarna på kärvade först, men så kom jag på att om jag tryckte lite högre upp på knappen så funkade det.

Vad jag tycker är sämre än på den gamla maskinen är att nålpåträdaren är i plast och det känns lite skört, men jag hoppas de har reservdelar på den, utifall att, jag använder mig ganska ofta av den. Annars har Janome en fantastisk lös nålpåträdare som inte är så dyr och funkar fantastisk, jag kan verkligen rekommendera den. Jag ska skriva om den snart, när jag inte är så seg i huvudet.

Jag har inte hunnit testa maskinen så mycket ännu, men jag ser fram emot det när jag blir lite friskare, just nu är jag mest bara trött och seg.

Tänk vilken tur att jag inte valde att köpa maskinen från England, för bara priset på frakten fram och tillbaka 2 ggr för lagning hade resulterat i högre kostnad än vad jag gav här och så är det servicen.