lördag 20 oktober 2007

Starta företag

Mer än en gång har jag fått förfrågan av folk som vill köpa mina alster, men det tar emot lite att inte kunna ge faktura. Eftersom jag är gammal inköpare och dessutom tycker att man ska göra saker vitt i samhället så har jag bestämt att jag ska skaffa mig ett företag. Frågan var bara NÄR?

I fredags var jag på Stockholmsmässans "Eget företag" . Karin som bokstavligen drog med mig dit och tur var väl det. Det var inspirerande! Jag fick en broschyr om Hobbyverksamhet och det verkade så enkelt, jag läste "Starta företag" och der verkade fortfarande enkelt. Det var väl bara att göra!

Gick in på Nuteks hemsida och fyllde i checklistan för att starta eget, sedan tog alla min krafter slut, det kom ut en lista på hur många punkter som helst...! Allt detta bara för att jag vill betala moms på det jag säljer. Helt otroligt! Jag tappar lusten bara jag läser attl och fattar bara mindre och mindre.

Frågor jag inte fått svar på är:
  • Måste hobbyföretag registreras i bolagsverket? Eftersom det kostar 1200:- så är det en väsentlig fråga tycker jag.
  • Hur registrerar man företag om man inte vill göra det via bolagsverket?
  • Vad ska man fylla i för blanketter?
  • När börjar företaget gälla?
  • Jag vill varumärkesskydda namet på mitt företag, men då kan jag väl lika gärna göra det på PRV, eftersom jag bara kan varumärkesskydda namet på företaget i mitt län via Bolagsverket och någon annan kan sno mitt namn och då får jag ändå inte behålla det om jag vill gå över till AB form.
  • Att skydda ett varunamn kostar 1300:- på PRV och kostnaden för att registrera sig på Bolagsverket är 1200:-. Måste man betala båda?

2500:- Kronor är mycket när man inte ens har börjat tjäna pengar på sin verksamhet, jag menar det kanske är så mycket jag kommer att tjäna på ett år och då är frågan är det värt det?

Just nu känner jag mig bara förvirrad. Men det löser väl sig hoppas jag. Undrar om man kan få hjälp på Skatteverket eller om man måste gå en kurs om flera månader där informationen ändå inte är skräddarsydd för hobbyverksamhet. Finns det någon som kan ge mig tips?