onsdag 17 oktober 2007

Lagom till vintern

...blev jag klar me den brömda jackan.


Min jacka som jag broderat och pysslat med har blivit klar och jag inser att jag har broderat för högt i ryggen, det fina blommorna syns inte med mitt långa hår. Jag får väl helt enkelt klippa av det.
På Olssons tyger känner kassörskan redan igen mig, hon frågade om jag hade blivit klar med jackan än och jag kunde stolt visa upp den, hon undrade varför jag inte hade fodrat den och det kan jag berätta för er. Jag gillar inte fodertyger, gudarna vet hut många kappor, klojat och byxor som fått sig en omgång med saxen när jag klippt bort fodret, jag tycker man blir så kladdig när det är fuktigt ute som idag, då vill jag hellre ha riktig ull som absorberar fukten inte någon billig polyester som samlar fukt. Fast det är klart det är en smaksak och visst sliter det mer på kläderna att inte ha foder, men det hjälper inte, jag undviker fodertyger.

Så här blev i alla fall jackan. Det är blåsvart ulltyg med grå kantband från Olssons tyger. Knapparna kommer från Stoff och Stil. Broderigarnet kommer från svenskt hantverk och muddarna vid ärmen har jag stickar med grå ullgarn.
Jag gillar att kombinera olika saker, som här sömnad, stickning och broderi. Jackan blev mer etnoinspirerad än jag trodde, jag hade tänkt mig något mer citychickt, men jag är nöjd mer resultatet.
Grundmönstret kommer från Kreativa kvinnor på den tiden den fortfarande var en renodlad sytidning, jag har gjort om mönstret lite så att den rymmer mina stora bröst, ärmarna blir lite puffiga och knäppningen är lite annorlunda. Det ska vara jag i modellen och jag trivs när jag kan ändra lite så att jag inte ser ut som en exakt kopia av originalmönstret.