fredag 27 juli 2007

Stof 2000

Först ut är en tygaffär som inte ligger i Malmö, utan i Köpenhamn. Men som hängiven läsare av Krativa Kvinnor så måste den butiken besökas. Man kan ju bli så frustrerad när man läser tidningen och ser så snygga tyger som inte finns i Sverige. Faktum är att det är svårt att hitta snygga tyger nu för tiden, jag sörjer de tygaffärerna som stängde igen sedan de chockhöjde hyrorna i Stockholms innerstad, för visst kan man beställa på nätet, men det är inte samma känsla som känna, kombinera och fantisera om nya plagg i en affär.

Stof 2000 verkar vara en lagom stor kedja i Danmark, det finns många butiker. Jag åkte till de två butiker som ligger vägg i vägg i Norreport.

Om man tar Öresundståget från Malmö så går man av i stationen efter Köpenhamn. Man kommer upp på ett torg och går ner till första korsningen där Fredriksborggade ligger, där svånger man vänster och ca 100 meter bort ligger första Stof 2000. (Fredriksborgsgade 24)

De hade rea och en massa annurlunda tyger som jag aldrig sett i Sverige. Det ser mest ut som ett hål i väggen, slitet och dammigt, men personalen är jättegullig. De ställde till och med upp på bild. I den affären har det jersey, lycra, ull och fleece framför allt och så hade de massor av reatyger. Jag köpte även multisnitt mönster för 20 kr/st, bra med tanke på att de går på minst 70 kr/st i Sverige och jag gillar deta basmönster till barn för man får mycker för pengarna.

Priserna var ungefär som i Sverige, men som sagt utbudet var ett helt annat, de hade jerseytyger med retromotiv, en hel det roliga lycratyger med roliga tryck. Jag nöjde mig med en stuvbit mer ett brunt retromönster som jag ska sy tröja till Tweety med. Stuvarna där var verkligen stuvar, det vill säga pyttesmå bitar som man i stort sätt inte kan göra mycket av, me till en barntröja gick det bra. Barntyger snknade jag dock.

Det lustiga var att vägg i vägg med denna dammiga Stof 2000 butik fanns det en till Stof 2000 butik som såg riktigt dyr och trendig ut (Fredriksborgsgade 26). Denna butik hade två våningar. engar. På nedre plan hade de inredning och tillbehör, även de del garn och stuvar mer jeans. De hade även fina knappar som kostade betydligt mindre än henna i Sverige.

På övervåningen var modetygernas paradis i norden. Där hade de ull, siden som kändes helt rätt i pris, till ex tog de 139 kr/m för thaisiden. Fest och vardagstyger och retrotyger. Många av de tyger man set på kläderna och även kläder från Kreativa kvinnors olika nummer fanns att titta på där. Jag förvånades äver att man lite fantasi kunde se en tygaffär att se spännande ut. Jag menar hur roligt är det med en massa tygrullar som bara ligger på varsitt hyllplan. Nä, klänningarna och modetidningarna gjorde det hela roligare. Jag undrar varför inga tygaffärer såljer sytidningar i Stockholm?

Snälla Stof 2000, öppna en butik i Stockholm, vi behöver er!

Nöjd och något uppstressad av en familj som redan hade utforskat ströget och ville hem, tog jag tåget hemåt och de hoppade på i Köpenhamn, eller "Köpa Hand" som Tweety tror att det heter.